CvdM gaat sponsorgeld omroepen onderzoeken

Het Commissariaat voor de Media gaat een onderzoek instellen naar de zogeheten 'derde geldstromen' bij de publieke en commerciële zenders. Gekeken wordt naar de omvang van die geldstromen en de vraag hoeveel invloed geldschieters op programma's hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt de Volkskrant. Aanleiding is een onderzoek van NRC Handelsblad dat de krant zaterdag publiceerde. Daaruit komt naar voren dat de publieke omroep de afgelopen tweeënhalf jaar ten minste 35 miljoen euro heeft ontvangen van maatschappelijke organisaties en overheden. Deze 'derden' kregen in ruil daarvoor aandacht in tal van programma's, variërend van spelletjes tot actualiteitenrubrieken. Soms hadden ze ook directe invloed op de inhoud van programma's, wat in strijd is met de Mediawet die bepaalt dat omroepen programmatisch onafhankelijk moeten zijn.

Ideële sponsoring is volgens de Mediawet toegestaan, maar omroepen zijn wel verplicht die bij het Commissariaat voor de Media te melden. Dat is niet voldoende gebeurd, zegt commissaris Inge Brakman. In 2001 kregen omroepen niet ‘ongeveer 7 miljoen euro' van derden, zoals het Commissariaat in zijn jaarverslag meldt, maar ten minste het dubbele. In 2002 waren de opgaven completer, maar nog niet volledig.

Afgelopen vrijdag heeft bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot van Publieke Omroep, bij de omroepverenigingen aangedrongen op de instelling van een 'gedragscode ideële sponsoring'. Die moet garanderen dat omroepen volkomen transparant gaan opereren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie