Data-ethicus David Steenmeijer: ‘Met AI moet je niet alleen nadenken of het kan en mag, maar ook of je het wil’

Wie artificiële intelligentie wil inzetten, moet volgens Steenmeijer goed nadenken over allerlei risico's en het ethische vraagstuk.

David Steenmeijer
Afbeelding: Aurai

De mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI) zijn eindeloos, maar datzelfde geldt voor de risico’s. Discriminatie, vooroordelen en manipulatie liggen op de loer. Data-ethicus David Steenmeijer weet er alles van en adviseert organisaties om AI op de juiste manier in te zetten bij het verbeteren van hun bedrijfsvoering.

AI is helemaal hot and happening, maar staat nog in de kinderschoenen. Zeker generatieve AI zoals ChatGPT, Midjourney en Dall-E krijgen regelmatig grote updates die nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen. Steenmeijer, werkzaam bij Aurai, houdt al die ontwikkelingen bij om te analyseren hoe AI bedrijven kan helpen bij het verwezenlijken van hun doelen en projecten. Zorgvuldig omgaan met ethiek speelt hier een belangrijke rol in, weet hij door zijn werkervaring en twee masters op het gebied van data science en politieke wetenschappen.

AI juist gebruiken

Wie de slimme software niet de juiste data en/of instructies geeft, riskeert niet alleen incomplete resultaten maar ook reputatieschade. En dan brengt AI meer schade dan hulp. Amazon kan het weten. Een AI-tool die moest helpen bij het analyseren van cv’s van sollicitanten, benadeelde vrouwen puur omdat zeventig procent van de Amazon-medewerkers een man is. Een vrouwelijke sollicitant kreeg daarom direct een minnetje, terwijl dat helemaal niet de bedoeling was. Of wat dacht je van software die geoptimaliseerd is om zoveel mogelijk belastingfraudeurs op te sporen, maar als nevenschade ook mensen ten onrechte aanmerkt als fraudeur. De Belastingdienst kan meepraten over de gevolgen.

Voorbeelden en gevolgen

Steenmeijer is één van de sprekers op de Adformatie Masterclass Artificial Intelligence die 5 oktober plaatsvindt. Tijdens zijn presentatie gaat hij dieper in op de ethische uitdagingen van AI in de marketing-, reclame- en communicatiebranche. ‘Ik ga onder andere uitleggen hoe het mis kan gaan bij het labelen van gezichten en gezichtsherkenning en heb ook een voorbeeld over de manipulatie van Cambridge Analytica op sociale media. Niet alleen bij de verkiezingen van Trump maar ook bij de Brexit. Daarnaast haal ik een recent voorbeeld aan over deepfakes en ga ik in op het belang van transparantie en rechtvaardigheid bij het gebruik van AI in je organisatie.’

Met zijn presentatie wil Steenmeijer marketeers meer duiding geven over de ethische uitdagingen van AI, waaronder het voorkomen van discriminatie, vooroordelen en manipulatie.

Aanmelden voor de Adformatie Masterclass Artificial Intelligence kan hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie