De 50+man vervrouwelijkt, maar de 50+vrouw vermannelijkt

Mannen van boven de 50 zijn actiever in het huishouden en doen vaker boodschappen dan toen ze 40 jaar waren. Dit is één van de conclusies uit een recent onderzoek naar de belevingswereld van vijftigplussers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terwijl de man na zijn vijftigste levensjaar lijkt te vervrouwelijken, blijkt dat vrouwen juist vermannelijken. De onderzoekers, onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) en Carl Rohde (Cool Hunt), concluderen dat na een leven van zorg voor de kinderen en het ondersteunen van de carriëre van de man, de vrouwen meer tijd voor zichzelf eisen zodra ze de 50 zijn gepasseerd.

De onderzoekers verrichtten hun onderzoek in opdracht van het 50+ Expertise-centrum, in de vorm van een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek.

Voor vijftigplusvrouwen staat zelfontplooiing centraal. Nadat ze zich een bepaalde levensperiode hebben weggecijferd voor man en kinderen, nemen ze het heft weer in eigen handen, aldus de onderzoekers. Zo pakken ze hobby's op, volgen opleidingen en verwennen ze zichzelf met mooie,luxe spullen. Daarnaast wijst het onderzoek uit dat tweederde van de vijftigplusvrouwen dagelijks fietst of wandelt.

Vijftigplusmannen blijven op dit gebied ver achter. Wel geven mannen - meer dan vrouwen - aan dat zij nu vaker tuinieren, winkelen en/of activiteiten bij sportverenigingen of hobbyclubs beoefenen dan toen ze 40 jaar waren. Ze sporten en studeren echter minder vaak. Wat betreft de verschillen in mediabeleving zijn de opvallendste conclusies dat mannen gemiddeld vaker internetten en vrouwen relatief vaker een tijdschrift lezen.

De interessen van vijftigplusmannen zijn vooral gericht op sport, politiek, technologische ontwikkelingen, economie en het bedrijfsleven. Vrouwen in deze leeftijdsgroep hebben meer belangstelling voor gezondheid, kunst en cultuur, mo-de en kleding, religie en persoonlijke verzorging. Mannen in deze leeftijdsgroep hebben vaker extreme opvattingen dan vrouwen en maken zich daarnaast vaker druk over problemen in de wereld. Vijftigplus vrouwen richten zich meer op hun eigen omgeving. Zij zijn nog steeds relatief vaker bezig met de zorg voor anderen en trekken zich meer aan van wat mensen in hun omgeving van ze vinden. Wellicht minder opvallend is dat vrouwen zich beduidend vaker angstig voelen dan mannen en dat ze meer bezig zijn met religie en spiritualiteit.

Ook als het gaat om productbeleving lopen de interesses tussen vijftigplusmannen en vrouwen uiteen. Zo vinden mannen een goede prijs/kwaliteitsverhouding belang-rijker dan vrouwen. Daar staat tegenover dat ze wat betreft producten voor beeld en geluid gevoeliger zijn voor uiterlijk en design dan vrouwen. Als vijftigplusmannen een mobiele-telefonieabonnement willen afsluiten, laten ze zich uitge-breider informeren dan vrouwen. Vrouwen blijken op dit gebied gevoeliger te zijn voor service. Daarnaast zijn mannen wat innovatiever ingesteld, waardoor ze sneller een nieuw product zullen uitproberen. Vijftigplusvrouwen vinden het moeilijker om mee te gaan met technologische veranderingen en doen minder hun best om op de hoogte te blijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie