Het design lab van Ikea betovert ons huis met AR experimenten

Alles Augmented #49: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality: AR in huis van Ikea en Apple versterkt haar AR ecosysteem

AR van Space10: Taking the everyday and making it extraordinary

Space10 (het design lab van IKEA) heeft samen met een aantal studio’s 18 spatial experimenten ontwikkeld die onderzoeken hoe technologie ons dagelijks leven in huis makkelijker maar vooral ook leuker kan maken. “Taking the everyday and making it extraordinary”. Optical Soundsystem maakt geluid zichtbaar en laat via AR muziek door je huis heen bewegen.

Nog beter, wat als jouw huis en meubels zelf Spatial Instruments worden. Een unieke soundscape van je huis. Maar je meubels kunnen niet alleen geluid maken, maar ook tot leven komen met gezicht en al. Of een experiment dat het gezegde “de olifant in de kamer” letterlijk neemt doordat je met een grote opblaasbare olifant in AR een ruimte kan opmeten. Te gek!

Hoe leuk is forten bouwen, ze weer kapot kunnen maken en geen rommel hebben. En dat als meubels wel kapot gaan ze kunnen vertellen hoe je ze weer kan maken. Of real-time een kast configureren die via AR al in je huis staat en perfect past doordat de ruimte gescand is en zien hoe een kamer verlicht wordt door dat nieuwe lampje op een winteravond. Als je nieuwe meubels wil proberen is het misschien eerst goed om oude te laten verdwijnen. Het zogeheten ‘diminishing reality’. Wat een fantastische prototypes die er allemaal ook nog eens betoverend uitzien. Love it.

IKEA's AR experimenten

2. Apple bouwt verder aan haar AR-ecoysteem met de WWDC updates

Apple stoomt zich klaar voor de volgende generatie AR met de introductie van ARKit 4 tijdens de jaarlijkse WWDC. Ze lanceerden Location Achors waarmee AR aan een locatie gekoppeld kan worden en zo voor iedereen ongeacht het moment te zien blijft. Met de nieuwe Depth API wordt de 3D-scanner op de nieuwe iPad Pro nog beter en sluit de AR zich nog beter aan op de context waarin het zich begeeft. En tot slot wordt ook de face tracking stukken beter en het tracken van handen komt beschikbaar.

Wat ook een te gekke update is, is dat spatial audio beschikbaar komt voor de AirPods Pro. Ik heb deze net een maand geleden gekocht en kan daarmee straks geluid in de ruimte gaan ervaren. Ik benieuwd waar developers mee gaan komen. Apple en Snap blijven naar mijn idee de grootste kanshebbers  om het volgende grote computing platform te worden. Apple heeft natuurlijk het voordeel dat zij een gigantisch ecosysteem hebben, natuurlijk missen ze de social graph van Snap, maar ze hebben naast het softwareplatform met ARKit vooral ook de hardware zoals de iPhone, Apple Watch en AirPods om de mogelijke AR-Glasses te ondersteunen. De hele WWDC keynote vind je hier.

Explore ARKit 4

3. Adobe voegt spatial audio toe

Apple is niet de enige die sterker inzet op spatial audio want ook Adobe Aero (de AR-tooling van Adobe) heeft het met haar laatste update toegevoegd. Het is nu mogelijk om audio toe te voegen aan virtuele objecten in AR zodat je geluid in de ruimte kan horen. De grootste belofte op het gebied van spatial audio was Bose AR, maar die heeft nu de handdoek in de ring gegooid. Het was toentertijd echt opmerkelijk dat Bose dit platform en de bril Bose Frames lanceerde want de focus in de markt lag vooral veel op visuele AR. Een exacte reden, los van dat het volgens een bron niet echt van de grond kwam, wordt niet echt genoemd. Jammer.

4. 3D-model van een persoon op basis van 1 video

De succesvolle adaptatie van AR wordt naar mijn idee voor een groot deel ook bepaald door het sneller en goedkoper kunnen ontwikkelen van 3D-content. Facebook laat met haar innovatiestudio Reality Labs zien dat zij een manier ontwikkeld hebben waarmee ze een 3D-model van een persoon kunnen maken op basis van 1 video. Wauw. Kort daarna lieten ze zien hoe fotorealistisch ze avatars kunnen maken en laten bewegen via bodytracking. Dit ziet er zo indrukwekkend uit en gaat echt helpen bij werken op afstand in VR of AR. Heel tof.

Full Body Avatar Generation From 1 Camera

5. TikTok opent advertentieplatform voor branded AR effects

TikTok gaat de strijd aan met Snapchat en lanceert een platform waarmee adverteerders makkelijk op TikTok kunnen adverteren. Met allerlei advertentieformaten waaronder de Branded Effects waar AR ook onder valt. Tegelijkertijd introduceerden zij de Brand Scan, dat zijn AR-effecten die getriggerd worden door een fysiek product of logo van een merk. Ik zag dat de digitale studio Unit9 in ieder geval één van de eerste partners is. Ik ben benieuwd wat er allemaal komen gaat. In China zien de AR-effects zoals dit anime-effect er altijd te gek uit.

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie