Premium

Dirk van den Broek zoekt 'Dirkteur' via TikTok: 'Drempel verlagen voor jonge sollicitanten'

Steeds meer bedrijven werven nieuwe medewerkers via social media. Laatste in de rij: Dirk van den Broek.

Het werven van nieuwe medewerkers gaat bij steeds meer organisaties digitaal. Zo ook supermarktketen Dirk van den Broek. De super, die overigens niet eens een Twitter-account heeft, probeert via een campagne op TikTok de 'Dirk-Teur van de toekomst' te vinden. De 'Dirk' is het eerste Nederlandse bedrijf dat TikTok gebruikt om kandidaten te werven.

In het spotje is de huidige Dirk-directeur Marcel Huizing te zien, zittend op zijn directeurs-troon. Vervolgens worden er een aantal typische karakters in beeld gebracht als 'de chaoot', de 'ik heb geen zin', maar ook 'de aanpakker'. Naar die laatste variant is Dirk op zoek. Want, zo laat het filmpje zien, wie neemt er uiteindelijk plaats op de stoel van Huizing?

Advertentie
advertisement

'Drempel verlaagd'

Degenen die geïnteresseerd zijn in een traineeship voor afdelingsmanager bij de supermarktketen, worden doorgelinkt naar de wervingspagina van Dirk. Om een TikTok-video toe te voegen aan een sollicitatie, volg je als potentiële toekomstige werknemer Dirk op TikTok en voeg je #Dirkteur toe aan je video. Op de wervingspagina van de supermarkt is het mogelijk om een cv te uploaden en de TikTok-link erbij te plaatsen. Overigens komen kandidaten zonder video ook nog steeds in aanmerking én moet er nog steeds een ouderwetse sollicitatiebrief worden geschreven.

Huizing: 'We zijn altijd op zoek naar jonge talenten, maar een supermarkt spreekt niet per se jonge mensen aan. We willen hiermee als sterk werkgeversmerk neerzetten, daarom is er bewust gekozen voor TikTok, omdat we op deze manier meer jonge mensen kunnen bereiken. Hiermee wordt voor jongeren ook de drempel verlaagd om te solliciteren en wij krijgen op deze manier meteen een eerste indruk.'

Opvallend is dat de Dirk van den Broek niet bepaald bekend staat als voorloper op het gebied van digitalisering. Zo ontbreekt het de super bijvoorbeeld aan een Twitter-account. Iets wat in deze tijd nog amper is voor te stellen. Huizing zegt dat de super per onderwerp bekijkt waar het grootste, meest relevante bereik te halen valt. 'Zo zijn we wel heel actief voor Facebook. We hebben daar nu ruim 200.000 likes, dat is veel voor een supermarkt van onze omvang.'

'Veel solliciaties'

Hoewel TikTok door merken en recruiters al langer gebruikt wordt om zichzelf te profileren, is dit de eerste keer dat het platform wordt ingezet bij een sollicitatieprocedure. De wervingscampagne komt uit het koker van het creatieve bureau Natwerk. Business director Edgar Kuipers noemt de campagne op TikTok bijzonder: 'Er zijn wel een aantal merken actief op TikTok, maar een wervingscampagne is nog nooit op deze manier gedaan. Dat is wel heel erg leuk. Dirk is sowieso een merk dat wel vaker wil experimenteren en nieuwe dingen wil proberen. Ook in uitingen die ze doen, willen ze nog wel eens scherp voor de dag komen.'

Of het aanslaat, weet Kuipers niet. 'Daarvoor is het nog te vroeg. Wat we wel zien is dat er heel veel bezoekers zijn op de werkgever-website van Dirk, waar je als sollicitant uiteindelijk terechtkomt. Er zijn veel nieuwe bezoekers, die ook via TikTok binnenkomen.' Huizing is optimistisch: 'We krijgen veel positieve reacties en er komen ook veel sollicitaties binnen. Het is natuurlijk wel pas het begin. We gaan de komende tijd nog meer doen. Dus hou ons in de gaten.'

Of dit voor meer merken de toekomstige manier van solliciteren wordt, moet ook nog blijken. Kuipers stelt dat merken vooral moeten experimenteren en er vertrouwen in krijgen. 'Als blijkt dat het een toegevoegde waarde heeft, gaan ze dat zeker inbouwen. Daarvoor is het nu nog te vroeg. En uiteindelijk draait het allemaal om het resultaat.'

Solliciteren via WhatsApp

Uit onderzoek onder ruim 2.000 Nederlanders van platform Sollicitatiedokter blijkt dat bijna een op de tien werkzoekenden onder de 30 jaar het liefst via WhatsApp solliciteert. De populariteit van deze sollicitatievorm is deels toe te schrijven aan werkgevers. Bij uitzendorganisatie YoungCapital kunnen werknemers al sinds 2015 solliciteren door via Messenger een video in te sturen. Bij uitzendbureau OTSO gaat een werkzoekende - net als op Tinder - swipend op zoek naar een match.

Bij sandwichketen Subway kunnen potentiële werknemers solliciteren met emoji’s die het karakter van de werkzoekende beschrijven. Aan de hand van emoji’s kan iemand laten zien wat zijn of haar karaktereigenschappen zijn. Zo staat de Spaanse peper voor pit, het eitje voor ijverig en de wortel voor een scherpe blik. Solliciteren met een motivatiebrief en de daarop volgende gespreksrondes wordt door jongeren als te formeel en moeilijk ervaren,  zo stelde het Amsterdamse creatieve bureau Gardeners, dat de campagne bedacht.

Lees ookSolliciteren bij Subway kan vanaf nu gewoon met emoji's 👌

Het onderzoek van Sollicitatiedokter wijst overigens wel uit dat het einde van het cv voorlopig nog niet in zicht is. Een overgrote meerderheid (60 procent) van de werkzoekenden solliciteert nog altijd het liefst op ouderwetse wijze. Ook zegt slechts 3 procent van de ondervraagde werkzoekenden te willen solliciteren met een video. Bij jongeren is dat percentage nog lager.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie