Doe het niet, Reinout!

Tweederde van alle overnames draaien uit op een teleurstelling. De beoogde overname van Eyeworks door Time Warner zal in dat rijtje terecht komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vooropgesteld: ik begrijp het als je dertien jaar keihard werkt en je bedrijf verkoopt. Dat kan. Je bent moe. De markt is competitief. De echte stap naar de wereldtop op eigen kracht is bijna niet te doen. 
Zeker in het geval van Eyeworks lijkt het bod van Warner Brothers, onderdeel van Time Warner, dan ineens aantrekkelijk. Tweehonderd miljoen voor een bedrijf met een omzet van 250 miljoen euro, waar ook nog eens redelijk wat schulden in hangen. Door te verkopen ben je wel ineens klaar. 

De koopprijs is in de verste verte niet de hoofdprijs die Reinouts grote voorbeelden - John de Mol en Joop van den Ende - ontvingen van Telefónica. Endemol draaide toen minder dan een miljard gulden omzet en bleek twaalf miljard gulden waard, 5,5 miljard euro.  Das war einmal. Die tijden komen niet terug.

Maar toch, Reinout, doe het niet! De argumenten vóór een verkoop hebben we in de tv-business talloze malen gehoord. &;Toegang tot nieuwe markten via de distributiekracht van Warner Brothers&;. 
Natuurlijk, die kans is er. De kans is echter groter dat die mooie distributiekanalen nauwelijks open gaan. Omdat andere overgenomen producenten ook hun handel door die kanalen willen duwen.  Eerder namen Sony en Warner Brothers belangen in Tuvalu Media en Blazhoffski, en nam Zodiak het Hilversumse Palm Plus over. 

Allemaal begrijpelijk. En bijna allemaal eindigen dit soort transacties in grote teleurstellingen. Tuvalu staat alweer, zonder Sony, op eigen benen. Het is zo zonde voor de status van de Nederlandse tv-industrie. 

Zijn er echt geen andere manieren om de droom - de wereldtop behalen in de tv-industrie - te realiseren? Moet je dan je echt alles verkopen? Waarom niet strategisch doorschaken totdat het doel is bereikt? We weten allemaal hoe het nu eindigt. Eyeworks gaat als label ten onder en Reinout Oerlemans vertrekt riant binnen drie jaar als creatief directeur. En wellicht koopt hij daarna zijn gekrompen bedrijf terug. 

Denk nog eens na. Ploeter verder. Neem even rust. Bedenk een masterplan. De Nederlandse reclamewereld stelt al zo weinig meer voor. Alles is in buitenlandse handen. Met tv hoopten we bijzonder te blijven. Doe het dus niet, Reinout. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie