Earth day vierden we met AR-content: van schildpadden redden tot bomen planten

Alles Augmented #69: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. AR-experiences voor Earth Day

Op Earth Day staan we met elkaar stil bij alle problemen rondom het milieu. Hoe kun je dat beter doen dan door virtuele AR-content te laten blenden met die aarde. Er waren dan ook talloze platformen en merken die AR-experiences voor deze dag hadden ontwikkeld. Snapchat heeft samen met Google en een aantal Lens Creators vijf experiences ontwikkeld die gebruik maken van de ARCore Depth API. De experiences hadden allerlei duurzaamheidsthema's zoals het redden van een schildpad tussen het zwerfafval en het plaatsen van bomen voor schone lucht. Levi’s maakte een AR portal met een eco-friendly shop en Nike kwam met een portal waarin je terecht kwam in een ‘Move to zero’ wereld. Verizon had samen met de National WildLife Foundation een campagne opgezet om aandacht te creëren voor het verdwijnen van de poema. In Venice Beach kwam een graffiti piece van een super artsy poema tot leven.

Advertentie
advertisement
5G Built Right For AR Stories

2. Snapchat and LACMA veranderen de wereld in een museum

Het Los Angeles County Museum of Art heeft samen met Snapchat de expositie ‘Monumental Perspectives’ gelanceerd. Hoe zou een monument en dus een historisch kunstwerk eruit zien in AR? Het mooie is dat een monument niet meer locatiegebonden is maar overal te wereld bekeken kan worden. Zo komen de verhalen vrij en kan er in de publieke ruimte over gepraat worden.En daar ze hebben ze flink mee uitgepakt samen met de 5 kunstenaars Mercedes Dorame, I.R. Bach, Glenn Kaino, Ruben Ochoa en Ada Pinkston. Ze zijn overal ter wereld te beleven, maar in LA hebben ze ook nog eens specifieke locaties gekozen waar de beleving echt samensmelt met de omgeving. Wauw! Probeer ze zelf op Snapchat.

LACMA × Snapchat - Monumental Perspectives in augmented reality

3. Apple’s AirTags voor betere indoor experiences

Tijdens het laatste Apple event zijn eindelijk de Apple AirTags gelanceerd. Het device moet net als de bekende Tile ervoor zorgen dat je jouw spullen die getagd zijn, terugvindt. Het kleine device maakt gebruikt van de U1 chip (UWB) wat accurater is dan bluetooth. De AirTags hebben nog geen AR-view om spullen terug te vinden, maar ik denk dat dat sowieso nog gaat komen. Doordat er steeds meer apparaten (zoals de Apple TV en HomePod) de U1 chip hebben, wordt de locatiebepaling in huis steeds beter, want die apparaten kunnen met elkaar communiceren. Dit is de basis voor toffe en vooral ook nuttige indoor AR experiences. Lees dit ook terug in mijn 2021 trends longread.

apple airtags

4. Hand-tracking

Snapchat is het enige sociale platform met hele nauwkeurige hand tracking (zoals de vingers). Dit biedt heel veel mogelijkheden om interessante AR experiences te maken. Hart Woolery van de start up 2020CV (AR en machine learning/computer vision) werkt veel samen met Snapchat en maakt onwijs toffe hand tracking Lenses. Van het besturen van een alien, zingende piraten eendjes tot aan een soort guitar hero-achtige game. Love it. Probeer het zelf op Snapchat

Super creative Snapchat Lenses with hand tracking

5. Google breidt AR uit met Japanse popcultuur

Op sommige zoektermen biedt de zoekmachine van Google direct een 3D-model aan die je in AR kunt bekijken. We hebben al eerder allerlei wild life, dino’s en het menselijk lichaam voorbij zien komen. Nu hebben ze ook allerlei iconen uit de Japanse, maar inmiddels ook wereldwijde, popcultuur toegevoegd. Van Hello Kitty, Gundam tot aan Pac-man. Bekijk alle search words waarmee je de experiences kan triggeren hier.

Google brings Japanese pop culture to AR in search

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie