Echte innovatie opent nieuwe markten

Veel bedrijven vinden zichzelf nogal innovatief. Maar in de praktijk valt dat meestal vies tegen. Innovaties bouwen meestal voort op bestaande producten en diensten en sluiten aan op de wensen van de klant. Echte vernieuwingen breken met de gevestigde orde. Marketing kan daaraan een bijdrage leveren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wil een bedrijf stevig groeien, dan zal het zich op nieuwe markten moeten storten. Dat lukt alleen maar door producten of diensten te lanceren die niet in het verlengde liggen van het bestaande aanbod. Er zijn maar weinig bedrijven die daar het lef voor hebben. Meestal kiest men de veilige weg, met vernieuwingen die vooral bij de bestaande klantsegmenten in de smaak vallen. Voor het ontwikkelen van echte innovaties is een onafhankelijke instelling en een tikje genialiteit vereist. Een bekend voorbeeld is de Walkman, die door Sony-oprichter Akio Morita is bedacht, zonder dat er een greintje marktonderzoek aan vooraf ging. Zulke vondsten vallen zomaar niet in regeltjes te vangen Het is wél mogelijk innovaties te toetsen op hun vermogen om nieuwe markten en doelgroepen aan te boren. Gaat het om een product dat nieuwe groepen gebruikers in staat stelt op eenvoudige wijze dingen te doen die zij tot nu toe of slechts met moeite zelf konden? Is het principe ervan ook aan anderen dan aan de doorgewinterende vaste klanten makkelijk uit te leggen? Met name sales en marketing mogen, vanwege hun kennis van markten en doelgroepsegmenten, in staat worden geacht dit soort vragen te beantwoorden.

< SIZE=1>Bron: mit sloan management review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie