Een avondje contentmarketing met C.C. Chapman

C.C. Chapman is onder meer auteur van het boek ‘Content Rules’ met als lijvige ondertitel ‘How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and more) that Engage Customers and Ignite Your Business.” Met zo’n boektitel hoef ik verder niet meer te introduceren wat de man ongeveer te vertellen had op ‘An Evening With C.C. Chapman’ vorige week in Rotterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerst even dit: het lijkt me verschrikkelijk om popjournalist te zijn. Dan sta je bij een geweldige show en dan moet je dat achteraf met woorden gaan beschrijven. Enthousiast de liedjes beschrijven heeft geen zin, want de fans kénnen alle nummers wel. En wie het niet kent (en dat wel zou willen) kan gewoon de liedjes gaan beluisteren. Dan rest nog slechts een mening te geven over de uitvoering van de liedjes, het kapsel van de artiest en de sfeer in het publiek. En dat alles met het risico dat wie er bij was het anders heeft ervaren en wie er niet bij was aan zo’n verslag eigenlijk niets heeft. Ik voel me een beetje zo’n popjournalist. Wat moet je nu zeggen over zo'n 'Evening with C.C. Chapman’. Toch ga ik het proberen. En voor wie toch wat bewegende beelden wil zien is dit een impressie van de avond in drie en halve minuut:

from on .

You can’t ignore content
Content is volgens Chapman alles wat een individu of een organisatie creëert en deelt om een verhaal te vertellen. Creëren van content is eigenlijk heel simpel. Maar het creëren van ‘engaging’ content (hoe zeg je dat in goed Nederlands? Verbindende content? Betrekkende content?) is een stuk moeilijker.

Content, contentcreatie, contentmarketing, het is hoe dan ook niet te negeren. En daarbij is het verstandig om verder te kijken dan alleen maar blogs en videos. Ook foto’s, whitepapers, onderzoeksrapporten, branded content, maar ook events, tijdschriftartikelen, et cetera zijn content die je – zeker als marketeer – niet moet vermijden.

Creatief met content
Kern is altijd: wees creatief met je content. Maak het aantrekkelijk voor je publiek. Als voorbeeld gaf Chapman het net uitgekomen jaaroverzicht van Google’s zoekopdrachten. Dat hád een lijstje kunnen zijn van de top 10 zoekopdrachten in diverse categorieën. Maar Google maakte er deze video van die leuker is om naar te kijken en die meer de moeite waard is om te delen met anderen.

Google Zeitgeist 2011:

Maar zo’n gelikte film is toch niet te betalen voor een klein bedrijf? werd er vanuit de zaal gevraagd. Waarschijnlijk niet, zei C.C., maar er zijn alternatieven die wél voor iedereen bereikbaar zijn.

Chapman noemde als voorbeeld Animoto. Daarmee maak je van foto’s en videoclips gemakkelijk een flitsend filmpje.

Ikzelf ben Animoto-fan. Onder meer aan mijn low budget publiek van internettrainingen in ontwikkelingslanden predik ik de mogelijkheden en het gemak van Animoto. Ter plaatse maak ik dan altijd even een voorbeeld om te laten zien hoe makkelijk het is om bijvoorbeeld een impressie van een event te maken:

In lijn met het Google Zeitgeist voorbeeld moest ik denken aan de hulp die Google zelf biedt. Een van de tools die Chapman niet noemde maar die wél het vermelden waard is: . Hiermee kun je een aardige animatie maken van een serie zoekopdrachten in Google diensten. Voor de gelegenheid van deze webpost maakte ik deze:

Is dit briljant? Nee. Is dit leuk? Zou kunnen. Zoiets is bijvoorbeeld prima te gebruiken aan het beging van een presentatie. Of als onderdeel van een grotere video.

De waarde van Chapmans geboden
De presentatie van Chapman was opgebouwd uit wat een criticus open deuren kan noemen.
“Share, don’t tell”
“Do something unexpected”
“You must listen”
“Don’t be lazy”
“Do the work”
Et cetera.
Ogenschijnlijk obligaat. Maar voor de leergierige luisteraar was hier wel degelijk wat te halen. Bij elk punt had hij wel een goede onderbouwing en/of sprekende voorbeelden beschikbaar.

Het belangrijkste wat Chapman naar mijn mening benadrukte: ga ook als senior professional zélf aan het werk. Maak filmpjes, publiceer foto's, probeer tools uit, installeer apps en experimenteer. Alleen zo houd je contact met de nieuwe mogelijkheden en alleen zo leer je wat (voor jou) werkt en wat niet. En als je ergens mee wilt beginnen, begin dan met een blog. Dat is relatief makkelijk en het leert je om te gaan met tekst, film, foto en meer.

Aanstekelijk was dat Chapman een keer of vier, vijf aangaf dat een filmpje of ander stuk content toch echt het meest ‘awesome’ voorbeeld was dat hij kende. Die rekenkundige zwakte zij hem vergeven. Het illustreert zijn enthousiasme van zijn optreden. En ik geloof dat dat ook wel is overgeslagen op het publiek. In ieder geval op mij. (Al heb ik over zijn kapsel eigenlijk geen mening.)

Alle twitterreacties van de avond op een rij: zie de .

Na de presentatie werd Chapman onderworpen aan een Q & A door de mannen van Coopr en door het publiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie