Een cookieless wereld: meer dan twee derde publishers bereidt zich voor

Resultaten uit onderzoek onder meer dan 300 publishers tonen aan dat context en first-party data belangrijker zijn dan ooit tevoren.

Recent onderzoek van Teads laat zien dat publishers dit jaar nog actie willen ondernemen om zich voor te bereiden op de aangekondigde beëindiging van third-party cookies.

Global mediaplatform Teads heeft voor een derde keer onderzoek gedaan onder publishers naar een cookieless digitale wereld. Meer dan 300 toonaangevende publishers, vertegenwoordigd door een combinatie van kleine-, middelgrote- tot de grootste global publishers uit 49 landen, werden ondervraagd. Vragen over kennisniveau, in een wereld zonder cookies en hoe zij zich daarop voorbereiden passeerden de revue.

Onzekerheid en verwarring

Maar liefst 70% van de publishers gaf aan verward en onzeker te zijn over de huidige situatie. In 2021 zei 10% weinig tot geen kennis te hebben over hoe de digitale wereld zich zal ontwikkelen nadat cookies zijn verdwenen; in 2023 geeft slechts 3% van de respondenten aan weinig tot niets te weten. De verwarring wordt veroorzaakt door het grote aantal oplossingen dat wordt aangeboden voor een digitale wereld zonder cookies, zegt 51%. Men is zich wel degelijk bewust van het effect op de beëindiging van cookies, echter weet 73% niet goed welke initiatieven er in de branche bestaan en wat de voordelen daarvan zijn.

 

Een meerderheid van publishers is van plan dit jaar actie te ondernemen

Zo'n 69% van de ondervraagde publishers zegt van plan te zijn om dit jaar actie te ondernemen, anticiperend op de aangekondigde afschaffing van cookies in de Chrome-browser van Google. Op de vraag hoe die actie er precies uitziet, antwoordt 32% dat zij in eerste instantie de markt zullen volgen, stappen worden pas ondernomen in het derde en vierde kwartaal. 23% geeft aan extra resources in te zetten om deze uitdaging aan te pakken, en nog eens 14% heeft een plan van aanpak ontwikkeld in samenwerking met partners om zich gezamenlijk voor te bereiden op deze transitite.

First-party data als alternatief

Twee derde van de respondenten staat positief tegenover het afschaffen van cookies. Circa 34% is van mening dat de veranderingen een kans bieden om zich met first-party data en de kwaliteit van eigen content te onderscheiden van de concurrentie. 59% beschouwt first-party data als een van de meest effectieve oplossingen om te slagen in een cookieless tijdperk.

Er valt veel te behalen op het gebied van login-strategie

Een goed doordachte login-strategie is nodig om waardevolle first-party data te verkrijgen. Toch blijkt 55% van de publishers er (nog) geen te hebben. Bij 82% van de publishers blijken slechts
< 35% van de gebruikers in te loggen. Op dit gebied valt er dus nog veel te behalen.

Partners welkom voor toekomstige strategie

Terwijl 70% van de publishers zich zorgen maakt over de user experience (UX) en loyale gebruikers, zijn er veelal nog geen voorkeurspartners ontstaan voor verdere strategieontwikkeling. Gebleken is dat publishers bereid zijn waardevolle data te delen, zoals first-party cookie ID's, met third parties voor meer opbrengst. Dit zien zij zelfs als kans voor bredere relaties.

"Het valt op dat veel publishers de snelle opmars van een cookieless tijdperk positief inzien. Door met ervaren tech-partners in het cookieless domein samen te werken en een focus te houden op kwalitatieve content, kunnen publishers uitstekende kansen blijven bieden aan adverteerders. Het aanbieden van cookieless advertising is daarmee juist een uitgelezen kans voor publishers om hun merken te versterken. Bij Teads bieden we dit aan middels contextuele targeting en first-party data”.
Roy Vervenne, Head of Publishing Nederland

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →