Emerging markets steeds interessanter

Terug van weggeweest. Veel westerse marketeers overwegen om de emerging markets (weer) te betreden. Is dat logisch?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Blijkbaar zijn de Azië-crisis, de Russische roebelcrisis, de peso-, Samba- en Tangocrisis in Latijns-Amerika, al weer vergeten. Feit is dat de economieën van de ‘opkomende markten’ jaarlijks met gemiddeld 5 procent groeien. Daar kunnen de VS en de Europese landen alleen maar van dromen. En dus worden de emerging markets, denk aan China, Taiwan maar ook Polen en Hongarije, interessant.

Of neem Mexico. De 45 miljoen inwoners vormen een forse afzetmarkt. Tot nu toe zijn het met name een paar Amerikaanse fabrikanten van chips (de eetbare) en frisdranken die in Mexico goede zaken doen. Maar niet alleen vanuit financieel oogpunt, ook vanuit de wens tot maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn de emerging markets voor veel bedrijven interessant.

Als ze eenmaal de stap nemen, gaan ze meestal uit van een lichte, ‘culturele’ aanpassing van hun bestaande product- of dienstenaanbod. En dan maar afwachten of het aanslaat. Daarbij vergeten veel marketeers een belangrijk aspect van emerging markets: consumenten in deze landen zijn -betogen drie Zuidamerikaanse wetenschappers- meer dan in het westen gericht op verbetering, ontwikkeling van vaardigheden (en koopkracht) en op verhoging van hun ambitieniveaus. Westerse bedrijven moeten hier meer rekening mee houden, door mee te werken aan de ontwikkeling van ‘productievere’ klanten. Daar profiteren ze zelf van, en de lokale bevolking eveneens.

< SIZE=1>Bron: California Management Review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie