Goede jaarcijfers voor De Persgroep

De bedrijfsopbrengsten zijn in 2015 met 52 procent gegroeid tot 1.334 miljoen euro.

Dat was te danken aan organische groei en acquisities. De EBITDA steeg naar 199 miljoen euro (+44%), de netto cash flow naar 170 miljoen euro (+52%) en de netto courante winst naar 110 miljoen euro (+49%).

Vorig jaar werd Mecom-groep overgenomen, waaronder Wegener viel (130 weekkranten en regionale websites) en het Deense Berlingske Media (met twee nationale dagbladen, regionale kranten en een weekkrant). De regionale kranten werden per 31 december 2015 verkocht aan de Deense regionale uitgever Jysk Fynske Medier.
Met ingang van 1 september 2015 breidde De Persgroep haar magazineportfolio in België uit door de overname van vier magazinetitels van Sanoma: HUMO, Story, TeVe-Blad en Vitaya. 

Nederland
De Persgroep Nederland is nu met voorsprong de grootste onderneming binnen de groep met een omzet- en winstcontributie van ruim de helft van de totale resultaten. De totale omzet uit de lezersmarkt bleef stabiel. Er was substantiële groei van de Volkskrant en Trouw, mede dankzij het toenemende succes van digitale en hybride (weekendkrant in de brievenbus, andere dagen digitaal) abonnementen. De advertentieomzet bij de dagbladen stond in 2015 andermaal onder druk. Bij Persgroep Online Services (Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en Tweakers) was er groei, zowel in de omzet als in de financiële resultaten.

Investeren in de toekomst
Multimediale ontwikkeling is voor De Persgroep een prioriteit. Zowel voor de uitgeverijen als voor de audiovisuele bedrijven zijn er volop digitale groeimogelijkheden. Bij de dagbladen staan hybride en digitale abonnementen sterk in de belangstelling. De ontwikkeling van big data, doelgericht adverteren en automatisering van de advertentieverkoop is voor alle activiteiten primordiaal. De verdere ontwikkeling van digitale diensten, online video en locatiegebonden diensten staan tevens op de agenda. De schaalgrootte, sterke financiële resultaten en gezonde balansstructuur geven De Persgroep de mogelijkheid om continu te investeren in de digitale transformatie van haar activiteiten, en om nieuwe acquisities te onderzoeken die de marktpositie in de drie thuismarkten verstevigen.

.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie