Premium

Google lanceert Grow My Store-platform om ‘digibete’ mkb’er online te helpen

Via het platform kunnen mkb’ers hun website eenvoudig laten analyseren.

Google

Met Grow My Store heeft Google de Nederlandse mkb’ers een handige tool gegeven om het digitale bereik, de zichtbaarheid en kwaliteit van customer experience van hun bedrijf te verbeteren. Via het platform, dat vandaag in Nederland live is gegaan en kosteloos is te gebruiken, kunnen mkb’ers hun website eenvoudig laten analyseren. De tool is met name bedoeld voor bedrijven wier site niet geoptimaliseerd is.

Advertentie
advertisement

Hoe het werkt

Met een simpel invullen van het url van het bedrijf op het platform wordt de analyse gestart. Als Googles slimme algoritmen hun werk hebben gedaan, volgt een uitgebreide rapportage met alle plus- en minpunten van de site aan de hand van 22 criteria. Als er zaken zijn die verbeterd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de zichtbaarheid van de producten, productinformatie en prijzen op mobile of de vindbaarheid van site in de zoekmachines of bedrijfslocatie in maps, dan volgt een praktisch advies. 

Te veel petten

Kim Spalding, Googles Global Product Director, small business ads, was voor de presentatie van de nieuwe tool speciaal overgevlogen uit de VS. Met een achtergrond als wijnproducent in Seattle weet Spalding als geen ander voor welke uitdagingen mkb’ers staan. ‘Je hebt meerdere petten op, naast producent ben je ook verkoper, werkgever of marketeer. Soms kom je er niet aan toe om je site te optimaliseren of de plek goed zichtbaar te maken op maps. Voor deze groep biedt Grow My Store soelaas.’

Onzichtbaar en onvindbaar

Google zou Google niet zijn als het Spaldings woorden niet met harde data zou illustreren. Cijfers dus. In Nederland is, zegt Google, weliswaar 96% van de bevolking actief online, maar beschikt een derde van de bedrijven nog altijd niet over een website. Pijnlijk. Daarbij blijkt 65,2% blijkt geen bedrijfsvermelding in een zoekmachine of een online kaarttoepassing zoals Google Maps. Het punt: een grote groep mkb’ers in Nederland zijn online domweg onzichtbaar.

Doorgeleiden

Grow my Store is in de basis een analyse-tool, bedoeld in eerste instantie om mkb’ers die niet heel erg bekend zijn met alle beschikbare tools op weg te helpen. Zodra duidelijk is wat er ontbreekt wordt de gebruiker via tips bekendgemaakt met de andere tools die Google in het algemeen al beschikbaar heeft voor digitaal optimaliseren van website en business. Denk hierbij aan Google Mijn Bedrijf, een tool om de zichtbaarheid van bedrijf en aanbiedingen op maps en op de zoekmachine te optimaliseren, of aan Smart Campaigns,een tool waarmee de mkb'er gericht online kan adverteren.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie