'Gooisch had het bij Sanoma waarschijnlijk niet gered'

De glossy Gooisch... als lifestyle komt in 2014 vier keer uit, plus twee specials. Daarmee wordt de frequentie verhoogd. Uitgever/hoofdrecteur Peter Contant: 'Deze tijd vraagt om effectief uitgeven.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Contant maakt al na vijf nummers winst. Eerder dan begroot. 'We hebben hogere inkomsten uit lezersopbrengsten dan verwacht.' Het betekent dat de glossy titel de frequentie verhoogt. 'Je kunt in deze tijd niet zomaar printtitels uitgeven. We hebben in 2012 getest hoe de markt ervoor stond voor Gooisch en 2013 was een cruciaal jaar. We hebben het vertrouwen om door te gaan. Na 2014 kunnen we eens kijken of we Gooisch voortaan tweemaandelijks of maandelijks kunnen gaan uitgeven. Maar je moet het geld tegenwoordig echt eerst verdienen om weer verder te investeren.'

Lage kosten
De betaalde oplage van Gooisch ligt rond de 40.000 à 45.000 exemplaren. 'Het blad ligt voor een goede prijs in de winkel. Daarnaast kampen we niet met overhead; we hebben bijvoorbeeld een kleine redactie. We houden de kosten laag. Deze tijd vraagt om effectief uitgeven. Het is een sommetje dat je maakt voor zowel print als crossmediaal. Waarschijnlijk had Gooisch het bij een traditionele uitgever als Sanoma niet gered.'

Sanoma-titels
Nu Gooisch staat, is Contant wellicht geïnteresseerd in andere titels. Bijvoorbeeld een aantal vrijgekomen Sanoma-titels. In 2011 heeft Contant geprobeerd Nieuwe Revu en Panorama over te nemen, maar financieel kwam hij er toen niet uit met Sanoma. Heeft hij die titels nog steeds op de korrel? 'Momenteel niet. Ik weet ook niet wat Sanoma gaat doen. Wordt het een veiling of gaan ze het blaadje voor blaadje verkopen? Ik ken de richting niet. Maar ik hou het uiteraard wel in de gaten.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie