Groeipotentieel detailhandel blijft onderbenut

De Nederlandse detailhandel kan nog flink groeien en benut de mogelijkheden daartoe te weinig. Dit stelde prof.drs.ing. Henk Gianotten tijdens de openbare aanvaarding van de leerstoel Retail Marketing aan de Katholieke Universiteit Brabant.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mede dankzij de groei van de consumptieve bestedingen heeft de detailhandel de laatste jaren goed geboerd. De groei van de winkelbedrijven blijft desondanks sterk achter bij die van andere sectoren, met name de dienstensector. De detailhandel is nog steeds sterk gericht op de verkoop van producten. Ook de nieuwe economie heeft de muur tussen verkopers van producten en diensten nog niet kunnen slechten.

Gianotten, die in het dagelijks leven directeur van het onderzoeksbureau van het EIM is, ziet in de eerste plaats groeimogelijkheden voor de detailhandel in een verdere penetratie in de dienstensector. De voordelen liggen volgens hem in de schaal waarop pakketten van goederen en diensten kunnen worden aangeboden, de groeipotentie van de dienstensector, de relatie tussen de detailhandelaar en zijn klant en het feit dat goederen en diensten elkaar binnen een totaalpakket wederzijds kunnen aanvullen.

Tevens meent Gianotten dat "de totale winkelbeleving die consumenten wordt aangeboden" meer aandacht moet krijgen. Consumenten verwachten tegenwoordig een superieure winkelervaring: "bespaar me tijd of bespaar me geld en jaag me zo snel mogelijk de winkel uit", of: "maak het winkelen alstublieft leuk voor mij". Op dit gebied ziet de bijzonder hoogleraar nog veel onbenutte mogelijkheden. Supermarkten zouden hun trouwe klanten - als relatievoordeel of tegen betaling - extra voordelen kunnen bieden in de vorm thuisbezorging, snelle kassa-afhandeling, hulp bij het inladen van spullen in de auto, online bestelmogelijkheden, slimme systemen voor "auto-replenishment" en andere tijdbesparende zaken. De consument die uit ontspanning wil gaan winkelen, kan tegemoet worden gekomen met bijvoorbeeld meer afwisseling en variatie, actualiteit en mooie winkels in een mooie omgeving.Gianotten uitte zijn zorg over de ‘filialisering’. 75 procent van de detailhandel is moneteel onderdeel van grotere ketens. Volgens de nieuwe professor in Retail Marketing leidt filialisering tot standaardisering en uniformisering, waardoor winkelen als tijdsbesteding minder aantrekkelijk wordt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie