Premium

Hommen naar KPMG: verstandige zet?

Is de benoeming van de 71-jarige Jan Hommen een meesterzet of puur voor de bühne? Het panel oordeelt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 

Goede noodgreep

Ewald van Rooij, Lindblom public relations public affairs

Kiezen voor Jan Hommen als nieuwe baas van KPMG is een noodgreep, maar wel een goede. Met Hommen kiest KPMG voor een directievoorzitter die zowel nationaal als internationaal een prima reputatie heeft. Met Hommen breng je rust en orde in de tent. Dat heeft hij bewezen als CEO bij ING Groep en eerder als CFO bij Philips International. Nu is het te hopen dat het lek bij KPMG niet te groot is, want ook Hommen kan niet toveren. Tegenover de enorme meerwaarde van de ‘degelijkheid in persoon’ staat wel een nadeel. Hommen is primair gericht op het gezond maken van de organisatie en het tevreden stellen van aandeelhouders en andere stakeholders. Publiciteit is minder aan hem besteed. Dat kan belemmerend werken wanneer KPMG – als het lek boven is – weer wil gaan werken aan haar gezicht in de markt. Maar ja, dat is een luxeprobleem. Laat ze eerst maar eens de boel weer op orde brengen.

Degelijk

Piet-Hein Coebergh, lector Sociale Media Hogeschool Leiden en partner Coebergh PR

De aanstelling van Jan Hommen is een sterke zet van het moreel bijna failliete KPMG. Hommen had zich al jaren bewezen als solide rekenmeester bij Philips toen hij onverwachts als CEO het gehavende ING weer vlot moest trekken. Dat deed hij voorbeeldig: stabiel, zonder lawaai en met een goed oog voor maatschappelijke verhoudingen. Alleen de ophef over zijn (voor de functie en prestatie niet exorbitante) bonus, waar hij vervolgens van af zag, gaf enig populistisch rumoer. Hommen straalt degelijkheid uit, het omgekeerde van de inhaligheid die de reputatie van KPMG de laatste jaren kenmerkt. Je vraagt je alleen af wat mevrouw Hommen nu moet denken over hun pensioenplannen.

Ultieme crisismanager

Paul Stamsnijder, Reputatiegroep

KPMG bevindt zich natuurlijk in lastig vaarwater. De benoeming van Hommen is dan ook een logische en goede zet: de zittende bestuurders hadden de schijn tegen, en dat remt de vernieuwing.  De benoeming van een nieuwe topman of –vrouw van buiten, is een krachtig signaal dat helpt om vertrouwen sneller terug te winnen. De vent is de tent. Een dergelijke beweging hebben we recentelijk ook gezien bij Imtech (Van der Aast), Rabobank (Wiebe Draijer) en VUmc (Wouter Bos). Nieuwe bezems vegen schoner: zowel naar buiten als naar binnen toe is de benoeming een signaal dat het KMPG ernst is. Jan Hommen is inmiddels uitgegroeid tot de ultieme crisismanager. De oud-bestuurder van Alcoa, Philips en ING heeft een smetteloos cv en is boven alle twijfel verheven. Hoewel de 71-jarige eigenlijk al twee keer met pensioen ging, is hij de uitgelezen man om KPMG in rustiger vaarwater brengen.  De juiste man om het juiste moment.

 

Perforrmance is reputation

Maryse Ducheine, zelfstandig adviseur

Jan Hommen en diens reputatie moeten KPMG uit deze multicrisis &;redden&;. Hommen&;s reputatie helpt. Hommen en de accountants zelf moeten het doen. Dure bureaus zullen misschien adviseren dat er een Chief Reputation Officer in de KPMG Board moet komen, net als ze deden bij NS en Rabobank. Maar of dat genoeg is?

Reputatiemanagement bepaald door mensen die er geen verstand van hebben, is &;reputatiedamagement&;. Daarvan heeft KPMG genoeg achter de rug. Hoop je. We snappen inmiddels allemaal waarom Wouter Bos vorig jaar vertrok bij KPMG: zoveel crisissfeer achter de schermen, dat was zelfs voor dé bankencrisismanager &;too much&;. Crisis in de bestuurskamer met journalisten &;on it&;s tail&;, betekent: Alles komt naar buiten. Nu ja, bijna alles. Het tast elke reputatie aan. Google krijgt het nog druk met de accountants. Het recept van Hommen bij ING: hard werken, &;show it, don&;t tell it&; en plichtsbesef. En ja, voor een salaris dat academici die columnist zijn bij een linkse of mondaine krant, ook wel zouden willen hebben maar afkeuren als een ander het krijgt. Ik gun het iedereen van harte. Dat salaris dan.

KPMG moet van bovenaf en van binnenuit &;gezond gemaakt worden&;. Waarbij perceptie, beeldvorming, reputatie zeker belangrijk zijn, maar niet alles overheersend. Om met Ivy Lee - een van de grondleggers van crisiscommunicatie - te spreken: &;Performance is Reputation&;, dus: alles wat je doet moet de toets van PR kunnen doorstaan: Ethisch Reputatiemanagement, er zit weinig anders op.

Niet zoals de banken er zes jaar over doen. Het niet laten gebeuren dat je in elk vragenuur langs komt. Niet piepen over de kosten van regulering en toezicht. Niet alleen KPMG, maar alle accountants hebben bij de grote buurjongens - de banksector - kunnen kijken wat ze moeten doen om geen reputatiestraf te krijgen. Jan Hommen weet er inmiddels alles van.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie