IBC is al lang niet meer alleen voor techneuten

Onder technerds vergruisd, maar des te interessanter voor marketingprofessionals. Tips voor een geslaagd dagje IBC.

Door Marlies van de Meent

Ieder jaar in september is de RAI het middelpunt van de Europese broadcastindustrie. Meer dan 55 duizend mediaprofessionals reizen af naar Amsterdam voor dit vijfdaagse event met ruim 100 sessies en meer dan 300 sprekers. IBC staat vooral bekend als technologiebeurs. De meest geavanceerde camera’s, beeldschermen die steeds groter en scherper worden en termen als OTT, HDR en 8K vliegen je om de oren. Het lijkt daarom vooral een feestje voor technologie-geeks, maar schijn bedriegt; het is ook interessant voor marketing- en communicatieprofessionals. 

Advertentie
advertisement

Je komt er de nieuwste ontwikkelingen tegen op het gebied van streaming. Je ziet hoe je data kunt inzetten in je workflow, aanbevelingen en personalisatie. En je raakt geïnspireerd door nieuwe technologie op bijvoorbeeld het gebied van fan-engagement en immersive media. Omdat technologie zo belangrijk is geworden in ons vak, is het belangrijk om te zorgen dat je hier, ook al ben je geen tech-expert, wel wat van af weet. Al is het alleen maar om de impact ervan op ons werk, maar ook de nieuwe mogelijkheden te kunnen begrijpen en anderen daarop te kunnen aansturen.

Overigens werd de IBC onder media-nerds jarenlang verguisd, omdat de focus te veel gericht was op traditionele, lineaire broadcast technologie. En dat terwijl de digitale transformatie al lang en breed was ingeluid en het consumentengedrag verschuift naar online en on demand. Het blijft indrukwekkend om de grote, steeds scherper wordende beeldschermen op IBC te bewonderen, maar het was natuurlijk gek dat tech giganten als Facebook en Google ontbraken op de beursvloer. Inmiddels heeft de IBC haar scope verbreed en vind je Google en Facebook in Hal 14. Cécile Frot-Coutaz, Head of YouTube EMEA is de keynote speaker van het conferentie programma. Ook staan thema’s als immersive media, e-sports en data hoog op de agenda van de IBC.

Maar let op, bij IBC geldt: een goede voorbereiding is een must. Met vijftien hallen vol media-technologie loop je het risico als een verloren schaapje tussen het technologische geweld rond te lopen als je geen plan hebt. Gelukkig worden voor niet-ervaren IBC-bezoekers tal van interessante events aangeboden. Hieronder een paar tips voor een geslaagd dagje IBC:

  • Een goed startpunt is Hal 14, de ‘tent’. Hier vind je partijen als Google, Facebook, Vimeo en JW player, maar ook Nederlandse partijen zoals NEP, Stoneroos en 24i Media. Ook vind je er partijen die bezig zijn met Ad Insertion (gepersonaliseerde televisiereclame), zoals Edgeware en Yospace.
  • Duik in de Future Zone, helemaal achterin de jungle van de IBC in Hal 8. Het is even een wandeling en misschien zelfs een zoektocht, maar eenmaal binnen krijg je een inkijkje in de technologie van de toekomst. Onder andere BBC, Dolby en het Japanse instituut NHK laten je zien hoe we in de toekomst media tot ons nemen.
  • Een andere leuke stand om even langs te lopen is de Vlaamse stand in Hal 10 (stand F42). Flanders Investement & Trade is een verzamelstand met Vlaamse start-ups en scale-ups zoals Limecraft en Tinkerlist met innovatieve oplossingen voor content creatie.
  • Kijk naar de sessies ‘what caught my eye’ – waarin ervaren beursbezoekers vertellen wat hen opviel op de gigantische beursvloer.
  • E-sports liefhebbers kunnen dinsdag hun hart ophalen als IBC een speciaal E-sports programma aanbiedt met in de middag zelfs een live Esports tournament (gratis toegankelijk).
  • Maandag is de IBC mooi te combineren met het Future TV Forum Amsterdam, georganiseerd door Screenforce en het Engelse MediaTel.
  • En wil je graag door een expert meegenomen worden over de IBC? Schrijf je dan in voor een van de IBC-tours van Media Perspectives waarin je met een groep langs de highlights wordt geleid. In samenwerking met Screenforce wordt een best-of tour aangeboden, maar er zijn ook tours gericht op data en immersive media.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie