Innovatie en haar valkuilen

Opeens is het er weer: innovatie als het ultieme groeimiddel voor bedrijven. Hopelijk worden de klassieke fouten nu eens een keer vermeden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om de zoveel jaar haalt iemand het wondermiddel weer uit de kast. Niet ten onrechte, want productvernieuwing kan inderdaad veel opleveren. Maar dan moeten wel de volgende valkuilen worden vermeden:

  • Strategie: er worden te ambitieuze doelen gesteld (er moet meteen een megaseller worden uitgevonden) en/of er wordt een te nauwe definitie van innovatie (alleen productvernieuwing telt) gehanteerd.
  • Processen: de vernieuwing strandt in te strakke regels.
  • Structuren: er is geen echte verbinding tussen het experiment en de mainstream
  • Vaardigheden: zwak leiderschap en slechte communicatie zijn dodelijk voor elke innovatie.Hoe moet het dan wél?
  • Strategisch: verbreed de blik op wat er vernieuwd kan worden; ook kleine projecten kunnen veel betekenen, en procesinnovaties kunnen net zo belangrijk zijn als productvernieuwingen.
  • Procesmatig: zorg voor de nodige flexibiliteit in planning en controle.
  • Structureel: stimuleer contacten tussen vernieuwers en reguliere afdelingen.
  • Cultiveer leiderschapskwaliteiten en zorg ervoor dat er een innovatie-ondersteunende bedrijfscultuur heerst.

Bron: Harvard Business Review

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie