IoT: Waar laten we alle data?

Handel data lokaal af om niet te verdrinken in de datazee.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe ziet het Internet of Everything eruit in de nabije toekomst? Uit wat voor technologie is het opgebouwd? We gaan mensen met dingen verbinden, maar wat voor dingen zijn dat? Zijn het apparaten? Applicaties? Wat al die dingen in ieder geval gemeen gaan hebben, is dat ze met sensoren werken, dus je zou kunnen stellen dat we mensen met sensoren verbinden. Als je vervolgens bedenkt dat een gemiddeld mens nu al tientallen en binnenkort waarschijnlijk honderden sensoren in zijn omgeving heeft, dan volgt daaruit dat we in de nabije toekomst wereldwijd triljarden sensoren met elkaar gaan verbinden, stelt .

Chandok is de directeur van Qualcomm Interactive Platforms en Qualcomm Internet Services. Hij is verantwoordelijk voor de Qualcomm strategieën voor het Internet of Everything, wearable computing en augmented reality en wil met Qualcomm de gebruikerservaring optimaliseren voor een onderling verbonden wereld waarin mobiliteit centraal staat. Hij was gisteren de eerste gast bij de Machine Summit, onderdeel van . Naar aanleiding van deze sessie en een door Rob geleide roundtable, een verslag van de gedachten rondom dit sterk groeiende onderwerp.

Welke architectuur moet ten grondslag liggen aan deze in de eerste alinea geschetste toekomst? Er moet een standaard komen, een gedeeld platform waarmee alles met elkaar kan communiceren. En wat doen we met al die data die door die triljarden sensoren wordt geproduceerd? ‘We moeten de data en communicatie van sensoren echt aan de rand van het internet houden’, zegt Chandhok. Het gaat om zoveel data, dat het zinloos is om het allemaal naar de cloud te sturen. De opslagcapaciteit van de cloud is onvoldoende, voor stuurinformatie is er sowieso teveel latency (ruis) op de netwerken, je zit met allerlei privacy issues en bovendien hoeft al die data ook niet naar de cloud om nuttig te zijn: de meeste sensoren zullen lokaal acteren op de data die ze verzamelen. We zullen dus een slimme manier moeten vinden om al die data te classificeren, te archiveren en te verwerken, met een lokale, intelligente hub. Maar dat betekent wel dat al die verschillende devices met elkaar moeten kunnen communiceren. De intelligentie kan vervolgens naar buiten ‘in de cloud’ worden geplaatst.  Een interessant geluid op de Machine Summit over een wereld die voor velen van ons nog maar net ontdekt wordt, of nog zelfs moet worden.

Internet 3.0
We staan aan de vooravond van een nieuwe, disruptieve fase van het internet: na de mobiele revolutie staan we nu op de drempel van het Internet of Things of zelfs het Internet of Everything. Die technologie wordt nu voor het eerst duidelijk zichtbaar in de vorm van wearables en toegevoegde modules op apparaten, maar dat is slechts het begin.

Waar het uiteindelijk heen gaat is veel meer embedded technologie, waar we geen omkijken naar hebben en die zo vanzelfsprekend onderdeel is van alles wat we gebruiken, dat we ons er niet eens meer van bewust zullen zijn. Maar op dat punt zijn we volgens Chandhok nog niet aangeland. Op dit moment opereert de industrie nog in ‘verticals’. Er wordt nog te weinig gewerkt aan een manier waarop apparaten en sensoren goed met elkaar kunnen communiceren en daardoor ook op elkaar kunnen reageren. En dat is wel wat er nodig is wil je de volledige potentie van het Internet of Everything benutten. Er zal in de toekomst dan ook een horizontaal platform komen, met zelflerende apparaten. Deze apparaten zullen op lokaal niveau met elkaar verbonden worden, met als doel om sneller en beter te reageren en te leren.

Het resultaat van de bovenstaande ontwikkeling zal saaie, vervelende en precieze taken van mensen over kunnen nemen om daarmee onze omgeving  efficiënter te maken. Mits goed toegepast zal deze digitale revolutie onze levens enorm verrijken. Dat maakt dat communicatie en marketing over dit vakgebied nauw zal luisteren, want naast de positieve effecten zullen ook de neveneffecten uitgelicht worden. Wat betekent het bijvoorbeeld voor banen in productieomgevingen, contacten van en met mensen en allerlei zaken waar we nu nog nauwelijks aan denken?

Uiteindelijk zullen we zien dat de user experience leidend zal zijn. Technologie die niet intuïtief werkt, niet met meerdere platforms compatibel is en die niet goed kan samenwerken met andere technologie, zal het afleggen tegen technologie die wel de juiste verbinding tussen mensen en ‘dingen’ maakt. Een slim en open (source?) platform met slimme marketing is de winnaar van morgen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie