Premium

‘Tinder voor goede doelen’ Kinder wil manier van doneren opschudden

Donateurs hoeven niet voor één goed doel te kiezen - al is die mogelijkheid er wel - maar kiezen in plaats daarvan voor een thema.

Het online platform Kinder (uitgesproken op z'n Engels, red.) heeft een tool gelanceerd voor donateurs waarmee je niet doneert per organisatie, maar per 'wereldprobleem'. Alle aangesloten goede doelen worden door het platform gescreend. De best presterende organisaties, maximaal tien, worden opgenomen in een bepaald thema. 'Een donatie komt op die manier niet alleen ten goede aan meerdere partijen die aan hetzelfde wereldprobleem werken, maar vooral aan de meest impactvolle oplossingen', zegt oprichter Mathys van Abbe.

Van Abbe kwam vier jaar geleden op het idee voor Kinder toen hij een vriend de datingapp Tinder zag gebruiken. Hij vroeg zich af waarom goede doelen niet op dezelfde manier aan donateurs gekoppeld kunnen worden: op basis van data en profielen. Nu wil hij ook de manier van doneren veranderen. 

Volgens Van Abbe worden mensen zich steeds bewuster van hun uitgaven en staan ze sceptischer tegenover goede doelen en maken. Als het op doneren aankomt, worden er dus weloverwogen keuzes gemaakt. 'Maar wat je ook ziet, is dat mensen door het overweldigende aanbod en hun scepsis ‘bevriezen’ en niets meer doneren. Doodzonde, want heel veel organisaties verrichten geweldig werk,' aldus Van Abbe.

Donateurs hoeven dankzij het platform niet voor één goed doel te kiezen - al is die mogelijkheid er wel - maar kiezen in plaats daarvan een thema als corona, oceaanconservatie, schoon drinkwater, klimaatverandering of vrouwenrechten. De deelnemende goede doelen worden gescreend door het onderzoeksteam van het platform, dat samenwerkt met onafhankelijke onderzoekers van onder andere het Erasmus Impact Center Rotterdam, de Radboud Universiteit Nijmegen en de University of Nevada.  

Zonder wikken en wegen

De organisaties die als beste uit de screening rollen, worden per thema ('appeal') gebundeld. Met één druk op de knop doneert de consument – zonder uren wikken en wegen – aan de vijf tot tien effectiefste goede doelen binnen één categorie. Van Abbe: 'Het werkt twee kanten op. De consument weet dat zijn geld bij de beste aanpakkers terecht komt en goede doelen kunnen focussen op waar ze goed in zijn, of beter in kunnen worden.'

Van Abbe: 'Met die appeals zeggen we eigenlijk tegen donateurs: je omarmt het probleem, niet een organisatie. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest en je bent geraakt door het feit dat het strand bezaaid lag met plastic en je wil dat dat probleem wordt opgelost. Daar proberen we op in te spelen door de beste organisaties te zoeken die zich bezighouden met plasticvervuiling. Als je dan aan dat thema geeft, dan wordt een donatie verdeeld onder de beste organisaties. En goede doelen die op basis van onze data beter scoren, ontvangen ook een groter aandeel.

Volgens Van Abbe wordt Kinder ook wel eens vergeleken met de Consumentenbond. 'De essentie is dat we eigenlijk een framework hebben ontwikkeld waarmee we goede doelen met elkaar kunnen vergelijken. En dat dient ook als een soort waakhond: donateurs helpen beschermen tegen het enorme aanbod van goede doelen.'

Dubbel geraakt

Hij stelt dat een platform als Kinder juist in deze tijd van belang is: 'Ook goede doelen hebben het nu zwaar. Gala's waarbij normaliter veel geld wordt opgehaald, kunnen niet doorgaan. Ook de kwetsbare groepen waar goede doelen zich hard voor maken, worden dubbel geraakt. Bovendien zijn mensen door de economische crisis nog zorgvuldiger met hun geld, waardoor het nog belangrijker is om aan effectieve clubs te geven.'

Ook merken worden erbij betrokken. 'We zijn samen met hen appeals aan het ontwikkelen. Zo hebben we afgelopen zomer een pilot gehad met de Rabobank. Samen met hen hebben we de ‘COVID-19 Appeal’ gelanceerd: een verzameling van in Nederland gevestigde goededoelen organisaties die krachtige maatregelen nemen om de coronacrisis aan te pakken. De data gebruiken we dus niet alleen voor de consument, maar ook in het kader van marketingdoelen en organisaties die met brand bezig zijn.'

Er is ook een app ontwikkeld, maar wanneer die gelanceerd wordt is nog niet duidelijk. 'We willen daarmee wachten tot we een grote groep gebruikers hebben opgebouwd.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie