Klant bepaalt de prijs

Het succes van een nieuw product staat of valt vaak met de prijs. Toch denken bedrijven te weinig na over hun prijsbeleid. Terwijl het eigenlijk zo simpel is: gewoon van de klant uitgaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Iridium was in technisch opzicht subliem. Het mobiele systeem was overal ter wereld te gebruiken en veel betrouwbaarder dan de gangbare mobiele telefoons. Toch werd het een commerciële flop, en dat kwam vooral door de prijs. Bovenop de hoge aanschafkosten voor de hardware kwam nog eens een beltarief van zeven dollar per minuut, en dat wilden maar weinig klanten betalen. De Iridium is een extreem voorbeeld, maar het laat zien wat er vaak mis gaat bij het ‘prijzen’ van innovaties. De fabricagekosten zijn de leidraad, daar wordt een marge bovenop gezet en wat daaruit rolt, is de verkoopprijs. Met denken vanuit de klant heeft dat niets te maken. Hoe moet het dan wel? Eerst dient bepaald te worden wat het geboden voordeel de klant waard is. Daarbij is natuurlijk ook de marktsituatie van belang: hoe zijn de alternatieven geprijsd, en hoe lang zal het duren voordat andere bedrijven met een me-too product komen? Maar in alle gevallen moet de klant het uitgangspunt zijn. Het gaat erom wat hij wil betalen, en niet wat het bedrijf heeft geïnvesteerd.

Bron: Marketing Management

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie