Marketeers geloven niet in bloggen en native advertising

Het hoge woord is eruit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op een effectiviteits-ranking afgezet tegen andere digitale marketinginstrumenten blijken bloggen en native advertising het laagst te scoren.

Lager nog dan display- en banner-advertenties.

Dit blijkt uit het ‘2015 State of Marketing’-rapport, een publicatie uitgebracht door Salesforce Marketing Cloud (voorheen ExactTarget) op basis van een wereldwijd onderzoek onder meer dan 5.000 marketeers.

De markteers zijn positief over de vooruitzichten: ruim 84 procent van de respondenten is van plan de marketing-budgetten in 2015 te verhogen of te handhaven. Investeringen in social en mobile marketing staan nu bij 67-70 procent van de respondenten bovenaan de prioriteitenlijst terwijl de hoogste prioriteit een jaar eerder nog lag bij Data Analytics (61%) en Marketing Automation (60 procent).

Het te downloaden.

Customer Journey centraal
De customer journey is een essentieel onderdeel geworden van het marketingproces. Het rapport ziet een enorme verschuiving van campagnegerichte marketing naar gepersonaliseerde 1:1 customer journeys.

Maar liefst 86 procent van de senior marketeers vindt het essentieel om een samenhangende customer journey te creëren waarbij alle touchpoints en kanalen worden meegenomen. In het 2015 State of Marketing rapport, noemen respondenten mobiele apps, marketing analytics en customer relationship management (CRM als de technologieën die het meest effectief zijn bij het creëren van zo’n samenhangende customer journey.

Blogging minst effectief?
Native advertising en blogging blijken als ‘top-of-funnel’ instrumenten als minst effectief gezien te worden.

Helaas wordt uit het rapport niet duidelijk waarom dit zo is. Heeft het te maken met het tijds-en arbeidsintensieve karakter ervan? Heeft het te maken met het beeld dat de aandachtspanne van de gemiddelde consument steeds korter wordt? Of zou het een gevolg van zijn de manier waarop de marketeers meten?

De effectiviteit van blogs is wellicht minder goed meetbaar, maar daar staat tegenover dat native advertising zich wel goed leent om met click-through rates te meten.

Social groeit
Budgetten voor social groeien sneller dan die voor elk ander digitaal marketingkanaal. Er is ook een grote verschuiving in de manier waarop marketeers naar social kijken: 64 procent van de marketeers ziet social nu als een cruciale enabler van producten en diensten, een stijging van 25 procent ten opzicht van het 2014 State of Marketing rapport.

Zeventig procent van de marketeers zei de uitgaven voor social media advertising te zullen verhogen.

Mobiel geïntegreerd
Marketeers integreren de mobiele kanalen meer en meer in hun totale marketingstrategie om hun klanten met 1:1 interacties in real-time te kunnen bereiken. Achtenzestig procent geeft aan mobiel te hebben geïntegreerd in hun totale marketingstrategie, een stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar.

65 procent is van plan het budget voor mobiele push-notificaties met een derde of meer te laten stijgen en 58 procent heeft nu een special team voor mobile marketing, een stijging van 35 procent.

E-mail nog steeds motor
E-mail is nog steeds de motor van digitale marketing. 73 procent van de marketeers is het erover eens dat e-mail de kern is van marketingproces, en 92 procent geeft aan dat e-mail een duidelijke return on investment (ROI) levert.

47 procent van de deelnemers aan de enquête neemt daarvoor click-through rates als de belangrijkste maatstaf, terwijl net iets minder, 43 procent, conversiepercentage als belangrijkste criterium ziet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie