Markt voor MP3-spelers nader bekeken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

onderzocht de Nederlandse MP3-spelermarkt en komt tot een aantal concusies. De markt voor MP3-spelers is een vervangingsmarkt geworden, waarin jongeren een belangrijke rol spelen. Bij de aanschaf van een MP3-speler speelt het merk een ondergeschikte rol, het gaat de koper vooral om kwaliteit.

Vooral mannen bezitten een MP3-speler: 61% heeft er één, tegen 39% van de onder-vraagde vrouwen. Daarnaast geeft een kwart van de mannen én vrouwen aan dat ze van plan zijn een MP3-speler aan te schaffen. Bijna vier op de tien ondervraagde vrouwen heeft geen MP3-speler en is ook niet van plan er een aan te schaffen. In de leeftijdsgroep 8-12 jaar heeft echter de helft al een MP3-speler.

Een kwart van alle ondervraagden heeft al twee keer een MP3-speler gekocht. 5% van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar heeft zelfs al vier MP3-spelers aangeschaft.

De meeste ondervraagden geven de voorkeur aan een MP3-speler tussen de 50 en 80 euro (28%). Er is minder interesse voor spelers ter waarde van 150-200 euro (5%), terwijl spelers van meer dan 200 euro weer populairder zijn (10%). Bij aankoop letten de meeste respondenten (44%) op kwaliteit; één op de vijf respondenten let vooral op capaciteit of op prijs. Opmerkelijk: Bij nog geen 5% van de respondenten speelt het merk een rol.

De belangrijkste motivatie om een nieuwe MP3-speler aan te schaffen verschilt duidelijk per doelgroep. Voor de jongste respondenten (8-12 jaar) is de belangrijkste reden dat het oude model kapot is. Voor de oudste respondenten (25-35 jaar) geldt als belangrijkste argument capaciteitsuitbreiding. Dit argument noemen de ondervraagden tussen de 18 en 24 jaar ook als reden. Uitgebreidere functionaliteiten is de belangrijkste reden voor de aanschaf van een nieuwe MP3-speler bij de groep tussen de 13 en 17 jaar.

Meer dan de helft van de ondervraagden tussen de 13 en 17 jaar gebruikt de MP3-speler meer dan 1 uur per dag.
26% van de jongeren tussen de 8 en 17 jaar koopt - naast het downloaden van muziek - ook nog cd's in de traditionele winkel. Bij jongvolwassenen (18-35 jaar) is dit percentage 43%. 85% van de jongeren tussen de 8 en 17 jaar geeft aan onder meer op niet-legale wijze MP3-bestanden te downloaden.

Voor het onderzoek werden 272 respondenten tussen de 8 en 35 jaar ondervraagd in Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie