Gisteren vond het Eerste Nederlandse Media Netwerk Event plaats in Haarlem. Het werd georganiseerd door Bas Vlugt, die in een half jaartje tijd een virtueel netwerk van maar liefst 2100 leden heeft opgebouwd. Een knappe prestatie, die me nieuwsgierig maakte. Op naar Haarlem dus.
Peter Wybenga deed het leuk als voorzitter. Hij ging er vanuit dat we haast hadden. Bij ieder programmaonderdeel benadrukte hij van tevoren dat het kort was, en na afloop gingen we dan 'snel weer verder' (wat niet verhinderde dat het programma uitliep).
Haarlem
De burgemeester van Haarlem, Bernt Schneiders, greep zijn kans en deed zijn best, mij en alle andere deelnemers ervan te overtuigen dat we onze creativiteit het best kwijt konden in Haarlem. Daarna keken we naar een ('kort!', riep Wybenga nog, maar dat viel tegen) promotiefilmpje over de stad.
925
Michiel Frackers vertelde aardig over 925, maar de bedoeling ontging me compleet tot halverwege, toen werd uitgelegd wat 925 is. Het blijkt een site te zijn voor mannen die in de baas z'n tijd op het internet rondsurfen. Logisch dat ik (ondernemer, vrouw) het niet kende. Franckers vertelde hoe 925 in opdracht van klanten 'partnervideo's' maakt en die tussen de nieuwsitems plaatst. Oei, als dat maar goed gaat, dacht de journalist in mij nog. Maar een kijkje op de site leert dat je voor het echte nieuws toch niet naar 925 gaat. Hier draait het om het grote geld, lifestyle en gadgets; dromen voor de wannabes.
Recessiemarketing
Het verhaal van Rogier van Kralingen over de 13 gouden wetten van recessiemarketing was gelukkig wel meteen duidelijk. Het gedoe met een powerpoint presentatie die niet wilde meewerken was niet nodig geweest. Recessie bestaat alleen in je hoofd, verklaarde Van Kralingen, en als bedrijf moet je juist tijdens een recessie werken aan het creëren van meerwaarde voor je klant, want die gaat dat in zo'n periode belangrijker vinden. Ik dacht er het mijne van. Het lijkt me dat die meerwaarde altijd cruciaal is voor de consument. Het zijn de leveranciers die daar nog te vaak pas oog voor krijgen als het (bijna) te laat is en de omzet al in elkaar kukelt.
HP/De Tijd
Mijn handen jeukten om een van de doorgewinterde journalisten naast me naar voren te duwen om het interview met Jan Dijkgraaf wat strakker te trekken. Peter Wybenga was wel erg zachtzinnig als interviewer. En dat bij een die-hard mediaman als Dijkgraaf. Het onderwerp, de veranderingen bij HP/De Tijd, was er ook interessant genoeg voor.
Kersverse hoofdredacteur Dijkgraaf wilde logischerwijze nog niet teveel kwijt, maar vertelde wel dat hij wil mikken op hoogopgeleiden tussen de 30 en 55 jaar. Iemand met een prima auto voor de deur van een al even prima huis. Iemand die simpelweg gelukkig is, maar het wel heerlijk vindt om zich af en toe aan kleine dingen kapot te ergeren. Het weekblad mag wat ontsomberen en hier en daar flink prikkelen. We zullen het zien!
Testosteron
Aan de reacties om me heen te horen had het programma nog wat meer diepgang en een lager testosterongehalte mogen hebben. De enige vrouw die het podium op mocht, Tamara Hoekwater, kwam op in een kimono en praatte niet maar zong (erg mooi, dat dan weer wel).
Volgens Wybenga had een onderzoekje vooraf aangetoond dat we beslist niet voor de gezelligheid kwamen, maar gelukkig was de borrel per ongeluk toch erg geslaagd. Prima verzorgd, erg leuke mensen. En zo kwam alles toch weer goed.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!