Mobile Marketing & QR codes

QR-codes zijn niet meer weg te denken. Je komt ze tegen op visitekaartjes, flyers, billboards, in bushokjes, magazines en ga zo maar door. QR staat voor ‘quick response’ en de tweedimensionale barcode is bedacht om snel en digitaal informatie uit te wisselen. Dat was overigens al in 1994, waarbij de QR-code werd ingezet voor het identificeren van auto-onderdelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inmiddels hebben de vierkante blokjes een lange weg gegaan en – dankzij de komst van mobiel internet – flink aan populariteit gewonnen. Maar er wordt ook wat aangerommeld met QR-codes. Misschien wel omdat ze gratis en snel gemaakt zijn. Het zal de talloze aanbieders van QR-code software echter worst zijn wat ermee gedaan wordt. Aanmaken van een werkende QR-code is ongeveer het laatste dat gedaan moet worden. Er komt veel meer bij kijken.

Marketing met QR-codes kan goede resultaten opleveren als de inzet serieus wordt opgevat en voorwaardig onderdeel uitmaakt van de communicatiestrategie. Gebeurt dat niet, dan is het risico van mislukking levensgroot aanwezig en kun je reputatieschade oplopen.
In een serie artikelen wil ik aandacht besteden over hoe QR-codes succesvol ingezet kunnen worden als onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie. Waar je op moet letten; wat de valkuilen zijn en de succesfactoren.
Mobile marketing via smartphones en tablets ondersteunen de klant steeds meer in het koopproces. Voor oriëntatie, informatie en om te kopen. QR-codes en Mobile marketing gaan daarbij hand in hand. Het aantal mobiele internetgebruikers is explosief gegroeid en steeds meer consumenten gebruiken hun smartphone of tablet als entreepunt voor informatie op het internet. Lokaal gerelateerde informatie over de directe omgeving, producten of diensten vormen de hoofdmoot van het zoekgedrag. Als retailer, horecaondernemer en dienstenleverancier kun je op deze trend inspelen door de informatie/marketingvoorzieningen hierop aan te passen. Dat houdt onder meer in dat de website en content geschikt moeten zijn voor mobiel gebruik. Een absolute voorwaarde, zeker als je van plan bent QR-codes in te gaan zetten.
Een gewone website presenteren op een mobiel toestel is funest voor de beleving van de consument en zal averechts werken. Mobiele marketing vereist doelgericht relevante inhoud aanbieden die inspireert tot (vervolg)actie.
Wil je QR-codes inzetten als onderdeel van het Mobile marketingbeleid, dan is het belangrijk dat er een weloverwogen plan en strategie achter zitten. QR-codemarketing is meer dan alleen een code op een product plakken. Het is niet de technologie zelf die bepaalt of een QR-campagne succesvol is of niet, maar de creatieve manier waarop marketeers het gebruiken om geweldige ervaringen voor hun publiek te creëren.

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie