Netwerken op internet steeds populairder

Sites waar online genetwerkt kan worden, oude contacten hernieuwd of dates gemaakt, stijgen in populari-teit. Dat blijkt uit de bereiksmeting Visiscan van online onderzoeksbureau Multiscope. Vooral van datingsi-tes wordt steeds meer gebruik gemaakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opkomst van online dating maakt deel uit van een bredere 'social networking' trend. Voorbeelden van dergelijke sites zijn Schoolbank (positie 15) en het recent gelanceerde Workmates (positie 213). Ook het online smoelenboek Cu2 (positie 66) en de forums van Fok (positie 153), Tweakers (positie 185) en Startpagina (positie 106) zijn al enige tijd vaste waarden in de Multiscope Visiscan ranking. Internationaal krijgt Orkut van Google veel media aandacht. Tot op heden surft echter minder dan 3% van de Nederlandse internet-gebruikers naar deze site.

De meeste datingsites zijn in de periode tussen eind 2003 en maart 2004 voor het eerst verschenen in de Multiscope Visiscan top 250. In deze ranking staan alle Nederlandse sites die meer dan 400.000 unieke be-zoekers per maand trekken.

Binnen het dating segment is Relatieplanet met afstand marktleider. Deze site trekt ongeveer een miljoen unieke bezoekers per maand en neemt daarmee een 73e plaats in op de algemene ranking. Lexa en het MSN Dating kanaal, verzorgd door Match (match.msn.nl), completeren de top 3. Nieuwkomer in maart is Meetic (nl.meetic.com). Meetic is een van origine Frans bedrijf en heeft sites in de belangrijkste Europese landen.

De Multiscope Visiscan top 250 ranking kent iedere maand 10 tot 20 nieuwkomers. In maart wisten 13 sites voor het eerst door te dringen in de ranking. Naast Meetic en Workmates, behoren ook tot deze groep nieuwkomers Haal alles uit de kabel, Movie Alert, Thomas Cook en Vakanties.nl.
Haal alles uit de kabel is het samenwerkingsverband van de kabelmaatschappijen, met als doel om internet via de kabel te stimuleren. De maatschappijen meldden recent samen een miljoen internetabonnees te heb-ben en dat werd onder andere gevierd met een tv campagne.
Ook Thomas Cook en Vakanties.nl weten waarschijnlijk te profiteren van respectievelijk een tv campagne en programmasponsoring.
Movie Alert! is de opvolger van het populaire Go For It. De website is een aanvulling op het nieuwe en gratis filmblad Movie Alert!.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie