Online-inkoop en –verkoop maakt productiever

Twee Leuvense onderzoekers bekeken in hoeverre bedrijven er wat mee opschieten om via internet te verkopen en in te kopen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerst even wat cijfers. Van de 836 ondervraagde bedrijven had slechts 90% een e-mailadres en 57% een eigen website. Zeer weinig bedrijven doen aan onlineverkoop: 15%. Online-inkoop is populairder: 31% koopt wel eens goederen of diensten in via internet. De aan- en verkooptransacties vertegenwoordigen echter slechts 5% van de uitgaven. Het potentieel is dus enorm. De volgende sectoren zijn het verst met onlineverkoop via een eigen website: computeractiviteiten, verhuur van uitrusting, post en telecom, en papier/pulp. De actiefste sectoren in online-inkoop zijn computeractiviteiten, elektrische machines, chemie, radio/tv/telecomapparatuur en post en telecom. Een belangrijke conclusie van het onderzoek is dat grotere (!) bedrijven die online verkopen beter presteren dan bedrijven die dat niet doen. Ondernemingen die een deel van hun productie online afzetten, zijn gemiddeld 13% productiever. Ook het bezit van een website en online inkopen blijken de productiviteit ten goede te komen. Belangrijke reden: e-commerce maakt het mogelijk om inkoop en verkoop kostenefficiënter te organiseren.

< SIZE=1>trends<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie