Prijzenslag in supermarkten verwacht

Er komt komend jaar in de supermarkten een enorme prijzenslag aan, omdat het euro-effect dan is uitgewerkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt onderzoeker Joop Holla van marktonderzoeksbureau GFK in Het Parool. Bovendien kan een matige loonontwikkeling en een matig consumentenvertrouwen de groei verder onder druk zetten. Aan het begin van het nieuwe jaar doet zich eigenlijk altijd een prijzenslag voor in de supermarkt. De cijfers wijzen volgens Holla uit dat de slag in januari extra hevig zal zijn. In januari 2002 was de omzetgroei in het eerste kwartaal negen procent, in het tweede kwartaal circa vijf procent en in het derde bijna vier procent. Holla denkt dat deze trend ook in het vierde kwartaal doorzet. Aan het begin van 2002 hadden consumenten nog niet het eurogevoel. Voor de meeste mensen was elf euro niet gelijk aan 25 gulden. Daardoor hebben ze in de eerste maanden meer geld uitgegeven dan ze hadden gedacht. ‘In 2003 ontbreekt het euro-effect’, legt de onderzoeker uit. ‘Bovendien valt Pasen later, wat een negatief effect heeft op de omzet. Daarom denk ik dat de supermarkten in januari flink gaan stunten, meer nog dan anders. De ketens willen proberen zoveel mogelijk omzet binnen te houden.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie