Ruime meerderheid steunt campagne normen en waarden

Drie op de vier Nederlanders (74 procent) noemen een campagne voor het herstel van normen en waarden ‘tamelijk tot zeer zinvol’. De campagne moet zich vooral richten op respect voor anderen. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder 987 volwassenen door het onderzoeksbureau NIPO.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo'n 71 procent heeft van de plannen van minister Heinsbroek (Economische Zaken) voor een normen- en waardencampagne gehoord. Mannen blijken beter op de hoogte te zijn (79 procent) dan vrouwen (63 procent). Aan bijna de helft van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar zijn de plannen geheel voorbij gegaan.

Bijna drie op de tien Nederlanders (29 procent) zijn van mening dat er zeer veel sprake is van een verval van normen en waarden. Zo'n 54 procent vindt dat er redelijk veel sprake is van verval.

De campagne zou zich volgens de ondervraagden vooral moeten richten op respect voor anderen (93 procent), omgangsvormen (85 procent) en tegen vandalisme (81 procent).

Ruim eenderde (35 procent) verwacht dat de eigen houding of het eigen gedrag naar aanleiding van de campagne zal veranderen. Ongeveer de helft (51 procent) denkt dat de campagne invloedheeft op houding en gedrag van anderen.

Een aantal landelijke organisaties, onder wie Mira Media (voorheen Stichting Omroep en Allochtonen) en het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling Forum, organiseert als voorloper op de campagne een serie 'citytrips' met het thema 'normen en waarden'. Leden van de Tweede Kamer gaan hierbij in gesprek met burgers en organisaties over dit onderwerp. De eerste citytripvindt plaats op 6 september in de Transvaalbuurt in Den Haag.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie