Scoor meer effect met minder geld

De marketingbudgetten worden krapper. Toch kan ook met minder geld nog heel wat worden bereikt, zo bewijst het Duitse Siemens Mobile. Het bedrijf analyseerde met behulp van de Branding Funnel-methode de zwakke punten van het merk en ging ze vervolgens te lijf met gerichte maatregelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Branding Funnel is een instrument waarmee de sterke en zwakke punten van een merk eenvoudig in beeld kunnen worden gebracht ('funnel' is Engels voor 'trechter'). Deze methode analyseert het potentieel van een merk aan de hand van dimensies als: doelgroep, bekendheid van het merk, imago, aankoopoverwegingen en koopgedrag, klantentrouw.

Bij Siemens bleek dat de bekendheidsgraad van het merk weliswaar relatief hoog was, maar die van de afzonderlijke producten veel minder. Verder onderzoek toonde aan dat er vooral bij de aankoop van de producten door de klant een probleem zat: een deel van het assortiment was niet overal voldoende verkrijgbaar, dan wel niet duidelijk uitgestald in de winkel. Ook ontbrak het aan goede ondersteunende informatie door het winkelpersoneel. Siemens Mobile besloot daarop het (gekrompen) marketingbudget met name in te zetten voor een Europese PoS-campagne, waarbij verkrijgbaarheid, zichtbaarheid en koopondersteuning centraal stonden. Met succes: het marktaandeel steeg binnen zes maanden met enkele procenten, en in sommige landen werd Siemens zelfs marktleider. Dat de hoge bekendheidsgraad bij deze actie een belangrijke ondersteunende rol speelde, hoeft natuurlijk geen betoog.

bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie