Voice brengt de marketeer dichterbij de klant dan ooit tevoren

'Hey Google, waarom moeten b2b-organisaties zich verdiepen in de inzet van voice assistants?'

123RF

door Gosse de Reus

Voice heeft de toekomst. Nee, ik weet het, dat is geen gewaagde uitspraak. Uit vele bronnen blijkt dat de adoptie van voice assistenten de komende jaren een hoge vlucht zal nemen. Die groei wordt met name gestimuleerd door de jonge generaties die als vanzelfsprekend omgaan met voice assistenten. Ze vragen Siri, Alexa en Google Home naar de hoofdstad van Georgië, om de wekker zetten en bij thuiskomst de lampen aan te doen. Hier ontstaat een nieuwe gewoonte: praten tegen slimme apparaten. Wat betekent dat voor PR en marketing?

Welke rol speelt voice in b2b?

De discussie rond gaat er vooral over dat bedrijven nú op de voice bandwagon moeten springen of anders de boot missen. Een nogal overdreven standpunt, als je het mij vraagt. Natuurlijk is het interessant om te zien hoe consumenten met voice als interface gekoppeld gaan worden aan organisaties Het is waar dat met voice de macht verschuift naar grote spelers als Amazon, Google en Apple. Zij beheersen de techniek en bepalen of de pizza die wij bestellen (“Hey Google, bestel een pizza diavola”) bij New York Pizza of bij Domino’s vandaan komt.

Dat geeft de grote spelers macht, maar maakt ze niet almachtig. Ik voorspel dat we onze huidige gewoonten meenemen naar voice en Google vragen om die pizza bij de lokale pizzeria om de hoek te bestellen. Daarbij speelt dit sowieso meer voor de fast moving b2c-sector dan voor de b2b markt. Een pizza bestel je in een paar minuten, voor de aanschaf van een nieuw CRM-systeem of verhuizing naar een andere cloudomgeving zul je meer bedenktijd nodig hebben.

Het is daarom vanzelfsprekend dat in b2b-omgevingen op een andere manier gebruik gemaakt gaat worden van voice dan in b2c organisaties. Voice zal veel meer onderdeel van de contentmarketingstrategie worden. Zo biedt Google de mogelijkheid om een voice-assistent te ontwikkelen met een vooraf bepaald voice commando. Stel nu dat wij als bureau een blogcoach ontwikkelen die praktische tips kan geven, dan zouden onze klanten die kunnen oproepen met het commando: ‘Hey Google, praat met de blogcoach van Marcommit.’ Zo kunnen mensen die op zoek zijn naar blogtips dit nu ook via voice vinden, naast de content die wij daarover al hebben geschreven.

Voice in de marketingmix

Juist omdat het beslisproces doorgaans langer duurt, is voice een welkome toevoeging op de marketingmix van b2b organisaties. Om te bepalen hoe je het kunt inzetten, moet je eerst nagaan wat je precies wilt bereiken. Wil je als kennisleider acteren, leads genereren, je naamsbekendheid opbouwen? Voice kan helpen. Neem het claimen van kennisleiderschap. Dat doe je door kennis te delen met je doelgroep. Je doelgroep zit met vragen waar jij het antwoord op hebt. Wat is er dan meer voor de hand liggend dan met voice te antwoorden?

Stiekem was voice al die tijd al hét middel om kennisleiderschap tot uiting te laten komen. Als de doelgroep zelf vragen kan stellen waarop je met voice kunt reageren, heb je goud in handen. Bovendien geef je jouw (potentiële) klanten zo de regie over jouw content. Ze bepalen zelf wat ze willen weten en hoeven geen whitepapers of blogs door te spitten op zoek naar dat ene stuk informatie.

Dichterbij de klant

Behalve dat jouw klant in de regisseursrol komt te zitten heeft voice nóg een groot voordeel voor b2b-organisaties. Als klanten in gesprek gaan met jouw voice-assistent kan je deze data (geanonimiseerd uiteraard) inzien om erachter te komen wat er leeft bij je doelgroep. Voice biedt in essentie kansen voor marketeers omdat het deze dichterbij de doelgroep brengt dan ooit tevoren. Klanten praten met je assistent, vragen dingen die ze willen weten. Op die manier leveren ze directe, waardevolle feedback over het gedrag en de interesses van de doelgroep. Als ze veel vragen hebben over Amazon Web Services kan je daarop inspelen en een kennissessie organiseren. De kans is immers groot dat je doelgroep hier behoefte aan heeft.

Begin gewoon
Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt waarom het juist voor b2b-organisaties interessant is om zich te verdiepen in de voice-trend. Geloof mij, je bent nog niet te laat. Dus begin gewoon. Ga nadenken over welke content geschikt is voor voice en wat je jouw doelgroep wil meegeven. En begin met ontwikkelen. Onder andere Google biedt daar handige handvatten voor, bijvoorbeeld
hier.

 

Gosse de Reus is PR en Marketing Consultant bij Marcommit

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie