Waarschuwing voor de belegger

De Amerikaanse toezichthouder op de beurshandel, de SEC, heeft met de verspreiding van een vals persbericht van een hightech bedrijf willen aantonen dat beleggers er goed aan doen om informatie te wantrouwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De SEC heeft de nieuwsdienst PR Newswire Association gevraagd om de beursgang van McWhortle Enterprises bekend te maken. Dit bedrijf bestaat helemaal niet. Wie het telefoonnummer van McWhortle belt, krijgt een boodschap te horen van de SEC-waarschuwingsdienst: ‘Kijk hoe makkelijk je bedrogen kunt worden!’. Wie op internet de bezoekt van het nepbedrijf komt een vergelijkbare mededeling tegen bij het opvragen van meer financiële gegevens. Het bedrijf dat gespecialiseerd zou zijn in producten om terrorisme te bestrijden, zou volgens het bericht op 30 januari naar de beurs gaan. De afgelopen drie jaar zijn heel wat ondernemingen, onder meer Lucent Technologies, het slachtoffer geweest van valse persberichten op het Internet en elektronische nieuwsdiensten. In de meeste gevallen werden de daders gevonden en gestraft. PR Newswire verspreidt persberichten van ondernemingen op 3.500 websites en bereikt naar schatting een miljoen computerschermen. ‘De geloofwaardigheid van onze dienst is heel belangrijk voor ons’, zegt voorzitter David Amron van PR Newswire. ‘Wij hebben een controlesysteem om valse persberichten op te sporen. De SEC is onze partner. Daarom hebben wij meegewerkt met dit initiatief dat tot doel heeft de beleggers op te voeden’. De SEC ziet het als haar taak om te waarschuwen tegen onlinebeleggingsfraude. (Bron: Planet/De Standaard)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie