'We gaan investeren in Opzij'

INTERVIEW Veen Media is de nieuwe eigenaar van Opzij. Directeur/uitgever Leo Schaap over de plannen met deze titel, waarom J/M niet naar Veen Media gaat en het hybride uitgeefmodel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week werd definitief bekend dat Veen Media Opzij overneemt van Weekbladpers (WPG). Die uitgever zette de titel in november te koop. Leo Schaap, directeur/uitgever van Veen Media, zegt dat hij direct interesse had in Opzij. Andersom keek het Opzij-team zelf ook rond en kwam daarbij ook bij Veen Media terecht. ‘Ja helemaal toevallig is het niet’, zegt Schaap. ‘De marketingmanager van Opzij was vroeger onze brand manager.’

Schaap zegt dat Opzij een sterk merk is dat heeft laten zien nog altijd bestaansrecht te hebben. Veen Media is ook van plan verder in Opzij te investeren. Dat betekent zeer waarschijnlijk ook de zoektocht naar een nieuwe hoofdredacteur. ‘Daphne van Paassen neemt het nu prima waar, maar we zullen wel een formele procedure beginnen voor een nieuwe hoofdredacteur. Voorlopig draait het blad prima.’ Volgens de laatste Hoi-cijfers steeg de titel in het derde kwartaal van 2013 in oplage van 54.584 (Q3/2012) naar 55.526. Groei in oplage, dat is bijna uniek in deze tijd. ‘De groei zit in de abonnementen, de losse verkoop staat wat onder druk.’
De verwachting is dat de Opzij-crew eind deze maand al naar het pand van Veen Media verhuist. De vijf mensen die er werken – drie redactie, één sales, één marketing – gaan allemaal mee. Maar Schaap sluit niet uit dat het team nog wordt uitgebreid.
Digitaal denkt Schaap ook nog een slag te maken met Opzij. ‘Nu is de site een bijna één-op-één doorvertaling van print. Dat is achterhaald. Rond Opzij gaan we een nieuwe digitale strategie ontwikkelen. Verder zie ik zeker kansen voor spin-offs. En uiteraard boeken. Ik verwacht dat we daar substantieel omzet uit kunnen halen. We hebben als onderdeel van VBK natuurlijk veel voordelen.’

Schaap ziet Opzij meer als een special interest titel. ‘Het gaat verder dan opinie. Het lezerspubliek van Opzij sluit naadloos aan bij de titels die we al hebben.  En er is zeker genoeg over het onderwerp te vertellen.’ Dat vond de inmiddels ex-directeur van uitgever De Groene, Teun Gautier, ook. Zijn bedrijf was daarom ook geïnteresseerd in een overname van Opzij. Maar al snel werd duidelijk dat de titel toch beter bij Veen Media paste. De keuze heeft overigens ook niets te maken met het vertrek van Gautier bij De Groene, zoals de afgelopen tijd vaak te lezen was. Schaap: ‘Opzij past inhoudelijk zeker wel bij De Groene, maar als je naar de doorontwikkeling van de titel kijkt, crossmediaal, dan is Veen Media de juiste partij.’


J/M
Voor de andere titel die WPG wil verkopen, J/M, had Veen Media ook interesse, maar inmiddels kan er een streep door. ‘We hebben daar serieus naar gekeken, omdat ik vanuit onze populair-wetenschappelijke benadering pedagogie een interessant onderwerp vindt. Maar het is een veel lastigere business case, omdat de advertentiemarkt en oplage een probleem zijn en er een veel groter team op zit.’
Inmiddels is duidelijk dat alleen nog Mama Media Group in de running is voor J/M.

Bright en De Ingenieur
Veen Media nam eind vorig jaar zelf afscheid van de titels Bright en De Ingenieur. Maar aan beide titels blijft de uitgever toch verbonden. Schaap legt uit: ‘Van De Ingenieur was het afscheid niet vrijwillig. Het KIVI (Koninklijk Instituut Van Ingenieurs) wilde de titel zelf gaan doen. Maar wij blijven de advertentieverkoop doen en zitten nog steeds bij ze aan tafel om van gedachten te wisselen.’

Bij Bright was het weer anders. Daar bleek behoudt van de printversie lastig, maar deden/doen de store, events en de digitale versie het wel goed. ‘Een andere omgeving leek ons beter voor Bright. Hoofdredacteur Erwin van der Zande wilde het zelf gaan doen en er is een management buy-out geweest. Maar wij zijn  formeel nog steeds eigenaar van Bright en we blijven Erwins ondernemerschap ook gewoon steunen. In de toekomst kan Erwin de licentie eventueel overnemen.’


Hybride model
Veen Media is naast Opzij ook eigenaar van Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad (dat tijdens het laatste Tijdschriftengala een Mercur won voor de app Unlock History), Maarten!, Kunstbeeld, Jamie magazine en New Scientist. Daar zouden op korte termijn wel wat titels bij kunnen komen Namen noemt Schaap nog niet.
Veen Media kijkt bijvoorbeeld minder naar de op de markt gekomen Sanoma-titels, omdat dit echte publieksbladen zijn. ‘Waar we meer in geïnteresseerd zijn: zelfstandige titels die willen aanhaken en waarmee we onze services kunnen delen. En we hebben in ons nieuwe pand aan de Danzigerkade ook de ruimte om mensen te laten werken. Onze organisatie is veel platter geworden, er is minder hiërarchie. Sales, marketing en redactie moeten samenwerken en als je hier wilt werken moet je wel zo in elkaar zitten dat je ook alles wilt doen: van blaadjes maken, events organiseren, de strategie bedenken tot de vuilnis buiten zetten. We kijken dus ook erg naar het type mensen.’

Schaap gelooft in een hybride model. Hij verwacht dan ook dat er de komende twee jaar meer kleinere tijdschriftenuitgevers gaan ontstaan die eveneens op de Veen-manier gaan werken. ‘Een grote organisatie zoals bij Sanoma wordt steeds lastiger. Wij zijn natuurlijk onderdeel van een grote organisatie VBK, maar we werken wel als zelfstandig bedrijf, waarbij we als uitgeverijen samen een aantal algemene diensten delen. Maar we zoeken vooral de samenwerking wanneer de markt ons kansen biedt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie