Hoe functioneert de huizenmarkt in tijden van de corona crisis?

De corona crisis heeft een grote impact op de samenleving.

Mensen werken verplicht vanuit huis, verliezen soms zelfs hun baan en gaan steeds minder vaak de deur uit. Hoewel de maatregelen momenteel versoepeld worden, zullen de gevolgen van deze crisis nog lange tijd merkbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die het plotseling erg zwaar hebben, mensen waarvan het inkomen wegvalt, enzovoorts. Tegelijkertijd biedt deze crisis kansen voor internetondernemers. Nu consumenten hun aankopen vaker online doen, is het belangrijk om hierop in te spelen met slimme marketingcampagnes.

Invloed van corona crisis op de huizenmarkt

Ook de huizenmarkt merkt de gevolgen van de corona crisis. Waar voorheen gekozen werd voor open dagen, worden de rondleidingen nu steeds vaker digitaal aangeboden door makelaars. Via een virtuele tour kunnen potentiële kopers beoordelen of de woning bij hen past. Enkel wanneer zij voornemens zijn een bod uit te brengen, worden ze uitgenodigd voor een fysieke bezichtiging. Op deze manier wordt het contact tussen een makelaar en geïnteresseerde tot een minimum beperkt. Daarbij zijn bij een bezichtiging enkel nog de potentiële koper en eventueel een partner aanwezig. Ouders, kinderen en kennissen mogen niet meer mee.

Hypotheekadvies steeds vaker online gegeven

Op het moment dat een geïnteresseerde een winnend bod heeft gedaan, moet de hypotheek worden afgesloten. Net als het bezichtigen van woningen, gaat ook dit vaker online. Zo bereken je binnen een paar minuten je maximale hypotheek met online tools en kun je ook voor persoonlijk advies bij een online partij terecht. Niet alleen voorkomt dit dat je een fysiek kantoor moet bezoeken voor de hypotheekaanvraag. Ook levert het je een besparing op! Online partijen zijn doorgaans goedkoper dan partijen met fysieke vestigingen. De besparing loopt al snel op tot honderden euro’s.

Lenen wordt duurder voor bedrijven en huizenkopers

De onzekerheid op de financiële markten maakt dat lenen duurder is geworden. De hypotheekrente nam toe en ook voor bedrijven is lenen minder goedkoop dan de afgelopen maanden het geval was. Reden genoeg om als bedrijf marketing campagnes te optimaliseren, om hier zoveel mogelijk uit te kunnen halen. Het zorgt voor een reductie van de kosten en een toename in de omzet. Ook kun je als bedrijf de focus leggen op een organische groei in je omzet, door je bijvoorbeeld te richten op search engine optimization (SEO). Zo zullen de kosten voor marketingactiviteiten in de komende jaren verder afnemen.

Plaats als eerste een reactie