Pinterest: veel minder zoekopdrachten naar afvallen sinds advertentieverbod

Een jaar na het ingaan van het advertentieverbod rondom gewichtsverlies, publiceert Pinterest de resultaten.

Een jaar geleden verbood Pinterest als eerste socialmediaplatform advertenties rondom het promoten van afvallen. Sindsdien is het aantal zoekopdrachten gerelateerd aan gewichtsverlies met twintig procent gedaald. Dat concludeert Pinterest in zijn Body Neutrality-rapport. 

Advertentie
advertisement

Meer gezonde zoekopdrachten

Pinterest verbood reclames in tekst en beeld rondom het promoten van gewichtsverlies in juli 2021. Het bedrijf scherpte zijn beleid hiermee aan; eerder verbood het al reclames rondom body shaming en het promoten van afvalproducten en claims rondom afvallen. Pinterest was en is het enige socialmediaplatform dat geen advertenties over afvallen toestaat. 

Het reclameboycot werkt, constateert het bedrijf. Behalve de daling in zoekopdrachten naar afvallen maakt het platform ook melding van veel meer zoekopdrachten rondom gezonde thema's. Pinterest-gebruikers zochten tussen half april en half mei 2022 liefst 65 keer vaker naar quick and health meals dan in dezelfde periode van 2021. De zoekopdracht healty food motivation werd dertien keer vaker ingetypt om inspiratie op te doen. 

Advertentienieuws

In de afgelopen periode was Pinterest meermaals in het nieuws vanwege zijn advertentiestrategie. Zo introduceerde het medio juni zogeheten Idea-reclames, beschikbaar voor adverteerders en creators. Vorige week maakte het bedrijf nieuwe manieren bekend om winkelen via Pinterest aantrekkelijker te maken, zowel voor consumenten als merken. En in dezelfde week lanceerde Pinterest advertenties in de app in drie Latijns-Amerikaanse landen. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie