Premium

Accenture-onderzoek: consument rekent op hoger inkomen en hogere uitgaven

Het merendeel van de ondervraagde consumenten wil bijvoorbeeld hetzelfde of meer uitgeven aan reizen.

In deze dure en economisch onzekere tijd zijn consumenten zich goed bewust van hun uitgavenpatroon, zo is uit allerlei onderzoeken gebleken. Een onderzoek van Accenture herhaalt deze boodschap, aangevuld met een interessante bevinding: een meerderheid van de respondenten is van plan om komend jaar meer geld uit te geven. Onder andere omdat een grote meerderheid van de respondenten (73 procent) verwacht dat zijn besteedbaar inkomen komend jaar gelijk blijft of stijgt.

Blijven reizen..

Accenture heeft voor zijn onderzoek ruim tienduizend consumenten uit verschillende landen ondervraagd. 85 Procent van de respondenten zegt zich bewust te zijn van 'onzekerheden in de wereldwijde economie'. Maar die bewustwording is voor velen geen reden om te bezuinigen op bijvoorbeeld vakanties.

71 Procent van de respondenten overweegt om in 2024 hetzelfde bedrag of meer uit te geven aan reizen. Ook al is de kans groot dat die reizen duurder zijn dan voorgaande trips. Vijftig procent van de respondenten maakt plannen voor niet één maar twee of meer vakanties. Inleveren op de vakantie lijkt voor de meerderheid van de ondervraagde consumenten dus geen optie; dan besparen ze liever op andere zaken.

.. én premium merken kopen

Supermarkten en fabrikanten geven aan dat Nederlanders steeds meer producten van huismerken kopen en minder van A-merken. Een trend die Accenture ook herkent uit andere onderzoeken. Zelfs mensen met een hoger inkomen zeggen minder uit te willen geven aan premium-merken. Maar uit het eigen onderzoek blijkt iets anders, meldt het bedrijf nu. Consumenten die 'in het moment leven' zijn juist van plan om in 2024 méér geld uit te geven aan premium merken. Ze zijn met name bereid om extra te betalen voor alcoholische dranken, vers eten, 'speciale gelegenheden' en 'nice-to-have'-kleding.

De verschillende inzichten in wel/niet meer uitgeven aan A-merken maken duidelijk dat het niet meer voldoende is om algemene consumententrends te volgen, aldus Accenture. 'Het verzamelen van data is niet genoeg. We moeten dieper duiken om de unieke behoeften van individuele klanten te ontdekken – waar ze zijn, wanneer ze willen kopen en hoe ze dat het liefst doen,' legt Patritia Pahladsingh, ceo en managing director van Accenture Song Nederland, uit.

'Consumenten tonen een opmerkelijke veerkracht,' benadrukt Nicole van Det, ceo en senior managing director Accenture Nederland. 'Het is nu aan retailers en merken om deze kracht te evenaren met flexibele en snel aanpasbare strategieën.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie