Baby-Dry mag als merk geregistreerd worden

Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat Procter & Gamble’s Baby-Dry als merk geregistreerd mag worden. Deze beslissing betekent een doorbraak op het gebied van het Europese merkenrecht en gaat in tegen de benadering van het Europese Merkenbureau, dat eerder het verzoek tot merkregistratie van Baby-Dry afwees.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woorden of tekens kunnen niet als merk gedeponeerd worden wanneer ze ‘uitsluitend’ beschrijvend zijn en daardoor elk onderscheidend vermogen missen. Het Europees Merkenbureau vat de term ‘beschrijvend’ echter zeer breed op, en weigert elk teken dat enigszins de bestemming of eigenschappen van het product beschrijft. Zo weigerde het Merkenbureau het merk Baby-Dry van Procter & Gamble als merk voor babyluiers in te schrijven, omdat het bestaat uit ‘uitsluitend’ woorden die in de handel kunnen dienen tot aanduiding van de bestemming van het product.

Volgens het Europese Merkenbureau konden beschrijvende merken enkel het statuut van merk genieten, wanneer zij een grote bekendheid hadden verworven in heel Europa. Op een aantal multinationals na zijn er echter weinig bedrijven die beschikken over merken die worden gebruikt in het volledige territorium van de Europese Gemeenschap. Beschrijvende merken als France Telecom en Gazet van Antwerpen konden daardoor niet de exclusieve rechten en bescherming verwerven die resulteren uit een merkinschrijving. Hieraan komt een eind door het arrest van het Europese Hof. Dit oordeelde dat een uitdrukking als Baby-Dry, in haar geheel genomen, ook voor Engelssprekenden binnen de Europese Gemeenschap, in staat in babyluiers te onderscheiden van andere, waardoor het als merk gedeponeerd mag worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie