Event driven marketing, waar moet ik beginnen?

Event driven marketing (EDM) is één van de vele buzzwoorden in marketing. Maar het is ook een prachtige kans om via structurele en geautomatiseerde marketingprocessen zowel aan klantbehoud als aan cross- en upselling te doen. De uitdaging is om de IT infrastructuur, marketing en (big) data samen te brengen in één proces. Hoe pak je dat aan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De juiste mindset voor event driven marketing

Om event driven marketing succesvol te maken is de juiste mindset van cruciaal belang. Het is bekend dat ICT en marketing niet altijd het meest gelukkige huwelijk blijkt te zijn. Een marketeer kan als een berg opzien tegen het ‘gedoe’ bij ICT en bij de ICT afdeling wordt de marketeer niet altijd met gejuich ontvangen. Start daarom met een simpele opzet om snel samen successen te kunnen vieren. Maak EDM niet nodeloos ingewikkeld.

Het event driven marketing stappenplan

Welke stappen moet je nemen om te komen tot een eerste opzet?
1. Wat is mijn doel met EDM? Wat wil ik bereiken? Ligt de focus op klantbehoud of juist op up-sell? Welke subdoelen heb ik? Bijvoorbeeld het actueel houden van mijn data.

2. Met welke data kan ik dit doel bereiken? Waar bevindt deze data zich? Welke bestanden moet ik gaan samenbrengen? Welk is daarvoor geschikt?

3. Welke events kunnen we definiëren? Voor de hand liggen een verjaardag, geboorte en trouwen. Een stapje verder zijn events zoals winkelbezoek, 1e aankoop, bepaald type aankoop, 1 jaar klant. Nog een stap verder is het bezoek en gedrag op de website of op social media. Hoe vaak komt een klant, wat is zijn gedrag?

4. Welke kanalen richten we in om de klant te bereiken? Vragen we de klant om zijn voorkeurskanaal? En als we e-mail inzetten, wat doen we bij een fout e-mailadres of bij non-respons? Schakelen we over op sms, een brief of outbound telefoon?

5. Welke responskanalen richten we in voor de klant? Uiteraard landingspages, maar ook social media, inbound telefoon en een antwoordcoupon?

Automatiseren van marketingprocessen

Wanneer bovenstaande vragen zijn beantwoord, komt het aan op het automatiseren van dit proces. De eerste stap is het samenbrengen van data en zorgen voor continu actuele data. En ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een organisatie heeft vaak vele bestanden en systemen en kan bovendien te maken hebben met allerlei . Hier geldt dus juist, start simpel en denk in oplossingen.

Vervolgens zullen de bestanden moeten worden gekoppeld aan de juiste kanalen, templates en teksten. Het is dus belangrijk dat er systemen en tools worden ingezet die middels bijvoorbeeld met elkaar kunnen ‘praten’. De verkregen responsdata zal via de omgekeerde weg weer in het CRM pakket moeten komen. Dit klinkt ingewikkeld, maar gelukkig zijn de moderne tools en systemen hier steeds beter voor uitgerust.

Closed Marketing Loop

Het geweldige aspect van event driven marketing is dat het geen éénmalige actie betreft maar een continue campagne die steeds uitgebreider en ook effectiever wordt. Het is immers allemaal meetbaar. Bovendien kan er volop worden getest met aanbiedingen, nieuwe events en nieuwe kanalen. Zodoende ontstaat er een steeds effectievere marketingloop die geautomatiseerd verloopt. Essentieel is dan ook dat de resultaten en inspanningen kunnen worden gemeten. Dit kan met prachtige online rapportagetools, maar ook hiervoor geldt dat een simpele eerste opzet verstandig is.

In- of outsourcen

Er zijn verschillende tendensen op dit gebied. Grote organisaties zijn grootschalige projecten gestart met kant-en-klare systemen. In de praktijk blijkt dat grote budgetten niet altijd een garantie voor succes zijn. Met de huidige technieken is het mogelijk om samen met partners één systeem op te tuigen en succesvol te laten functioneren. Marketeers kunnen zich dan focussen op marketing en de inhoud van campagnes, terwijl de technische partners het systeem laten functioneren. Al of niet in samenwerking met een IT afdeling. Het voordeel van het werken met partners is dat deze vaak flexibeler zijn dan de eigen IT afdeling.

Ook bij event driven marketing blijkt weer dat ICT, data en marketing een zeer succesvolle combinatie kan zijn. Marketing is geen kunst meer, maar een wetenschap. Dat is misschien overdreven, maar een feit is dat de winnende bedrijven van morgen deze combinatie hebben ingericht. Het is een kwestie van vallen, opstaan, leren en vooral doen. Ben je al gestart?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie