Premium

Frontale aanval World Animal Protection op pensioenfonds ABP

WAP: ‘Het pensioenfonds heeft geen dierenwelzijnsbeleid en dat kan niet langer.’

'De ceo van ABP'

Dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection lanceert een ‘blame-campagne’ gericht op pensioenfonds ABP. Met een videostatement zogenaamd uit naam van ABP vraagt World Animal Protection aandacht voor investeringen van het pensioenfonds in de vee-industrie. De organisatie roept leraren, wetenschappers, agenten en ambtenaren op om ook in actie te komen.

Het doel dat World Animal Protection met de actie heeft, is om pensioenfonds ABP wakker te schudden. ‘Het pensioenfonds investeert minimaal 8 miljard euro in bedrijven in de keten van de mondiale industriële vlees- en zuivelproductie, zonder dat het pensioenfonds een dierenwelzijnsbeleid heeft. En dat kan niet langer.’ Directeur Dirk-Jan Verdonk, directeur bij World Animal Protection Nederland, zegt dat ABP met het geld van onder meer ambtenaren, leraren, en wetenschappers (‘mensen die dagelijks werken aan een toekomstbestendige wereld’), een industrie in stand die dieren uitbuit en een enorme bijdrage levert aan natuurvernietiging en klimaatverandering. ‘Dat is een pijnlijke tegenstelling.’

Advertentie
advertisement

Cut!

In de campagne zien we de ‘ceo van ABP’ (niet de echte dus), foute investeringen bekennen. Investeringen die massaal dierenleed veroorzaken. Tot op het moment dat (‘and cut!’), de ‘ceo’ zegt dat hij een acteur is, maar het verhaal daarentegen níet fictief is. Dit is de campagnefilm:

'De CEO van ABP' bekent miljardeninvesteringen in dierenleed

Shell

Het is een campagne-idee dat sterke gelijkenis vertoont met dat van Milieudefensie die Shell aan de shame-muur spijkert: ‘Shell quits oil?!’ Daarin zien we de zogenaamde topman van Shell, in een geënsceneerde historische setting, ceo’s van andere grote Nederlandse concerns verbijsteren door aan te kondigen dat het concern stopt met olie. Tot het moment (‘cut’), dat deze bijeenkomst ‘helaas fictief’ is. Dit is de campagnefilm van Milieudefensie (bureau: Wefilm):

Shell quits oil?!

Gejat?

'Hebben we dit concept gestolen? Absoluut niet!', zegt Verdonk, 'in eerste instantie waren we ons er niet van bewust dat het concept iets weg heeft van de actie van Milieudefensie. Toen de campagne al in productie was, stuitten we op de video van Milieudefensie - en daar waren we onder de indruk van. Dit sterkte ons alleen maar in het idee van ons concept. We begrijpen dat je overeenkomsten ziet tussen de campagnes, maar met dit videostatement zijn we van mening dat we toch een hele andere weg in slaan. Dit statement is het echte verhaal, waarbij de video van Milieudefensie fictie betreft.'

Hoe het idee dan ontstaan is? 'Uit brainstorms van ons eigen campagneteam samen met een freelance mediaspecialist is dit idee voortgekomen. We wilden een krachtige campagne ontwikkelen, anders dan andere campagnes die World Animal Protection eerder heeft gevoerd. We vinden het sterk dat ABP "zelf" vertelt welke investeringen het doet, in plaats van dat wij hen terechtwijzen. Omdat zij het eerlijke verhaal niet vertellen, voelen wij ons genoodzaakt om dat via deze weg te doen. Ons doel is om ABP in te laten zien dat investeringen in de wereldwijde vee-industrie niet houdbaar zijn, vanwege dierenleed, maar ook vanwege de effecten daarvan op klimaat en natuur. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat pensioendeelnemers van ABP, zoals leraren, wetenschappers, agenten en ambtenaren, dit eerlijke verhaal te horen krijgen.'

Ruben Cusell, head of concepts bij Wefilm, de creatieve partij achter de campagne van Milieudefensie, zegt het alleen maar toe te juichen als er impact gemaakt kan worden door ceo’s van grote invloedrijke bedrijven een boodschap te laten geven die te eerlijk of too good to be true is. 'Wat ons betreft volgen er nog vele anderen die dit concept gebruiken om een ander perspectief te geven en de soms pijnlijke waarheden bloot te leggen. Dat houdt ons allemaal scherp en maakt de wereld hopelijk een beetje beter.'

Grootschalige dierenleed

Niet bewust gekopieerd dus volgens Verdonk. De boodschap is hoe dan ook uitermate urgent wat hem betreft: ‘Kippen, koeien en varkens lijden enorm onder de leefomstandigheden in de wereldwijde vlees- en zuivelproductie en er komen regelmatig schokkende undercoverbeelden van mishandeling naar buiten. ABP blijft echter het pensioengeld van haar klanten – één op de zes Nederlanders – investeren in de wereldwijde vee-industrie, en houdt daarmee grootschalig dierenleed in stand. Met deze actie willen we ogen openen en ABP aanmoedigen te gaan bijdragen aan het afbouwen van de mondiale vee-industrie.’

World Animal Protection ondersteunt zijn campagne met het recent publiceerde onderzoeksrapport ‘ABP: Investing in an uninhabitable world’. Daaruit zou blijken dat ABP miljarden investeert in onder meer McDonald’s, supermarktketen Costco en JBS, het grootste vleesbedrijf ter wereld. World Animal Protection: ‘Een eerdere petitie vanuit de organisatie over investeringen in de vee-industrie werd door ABP voor ontvangst geweigerd.’ De concrete actie die World Animal Protection verlangt van het ABP is om in te zetten op halvering van de wereldwijde vee-industrie per 2040, het invoeren van minimale dierenwelzijnsnormen en het sturen op kringlooplandbouw om de wereld voor dier en mens leefbaar te maken en te houden.

Dierenleed
Dierenleed

1,5 graad Celsius

ABP heeft op zijn website inmiddels een reactie gegeven op de campagne van World Animal Protection. Het pensioenfonds zegt zich de komende jaren specifiek op twee belangrijke onderwerpen te gaan richten, als het gaat om het verbeteren van de wereld. ‘Op een positieve en meetbare manier bijdragen aan de klimaattransitie om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad Celsius. Ook willen we bijdragen aan behoud van natuur en biodiversiteit.’

ABP-woordvoerder Asha Khoenkhoen gaat niet in tegen de onderzoekscijfers die World Animal Protection presenteert, noemt het rapport van de World Animal Protection zelfs waardevol en zegt het ‘mee te nemen in onze verdere plannen om ons duurzaamheidsbeleid aan te scherpen’. Wel duidt ze dat de duurzaamheidsproblematiek zeer complex is en een holistische aanpak vereist. ABP investeert liever in bedrijven die (onder meer) het dierenwelzijn door de tijd heen stap voor stap willen verbeteren – en zo onderdeel te zijn van de oplossing – dan de handen er vanaf te trekken.

SMS

Ook een protest-sms en advertenties in landelijke media zijn onderdeel van de actie.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie