London calling: Manga, Rooney en HTML5

The Mill, B-Reel, Unit 9 en Akqa presenteerden zichzelf woensdag bij de 25ste Adobe User Group Nederland meeting.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het thema van de middag was London Calling: vier Engelse topbureaus die hun werk komen toelichten. Het was een waterval van cases, beelden en geluiden. The Mill kreeg een spontaan applaus op de alom geprezen film Write the Future voor Nike. Het productiebedrijf deed uit de doeken hoe je een natuurlijk bewegend stadion vol juichende fans bouwt. B Reel vertelde over de multifunctionaliteit van een kip in het online spel The Honda Experiment.
Unit 9 liet een interactieve videoclip en een manga experience zien. En Akqa kwam tot de ontdekking dat een bij voetbalwedstrijden 'verbazingwekkend veel niks' gebeurt. Desondanks scoren ze met Heineken's Star Player. Opvallend was het herhaalde gezucht over HTML5: er kan veel mee, maar het maakt je werk wel moeilijk. Op twitter vatte bezoekers het samen als 'HTML5? niet doen.' Hieronder een een aantal cases uitgelicht.

Adobe User Group
De Adobe User Group is, ondanks de naam, compleet onafhankelijk zegt voorzitter Bert Hagendoorn in zijn openingspraatje. De vereniging bestaat bijna 5 jaar en telt inmiddels 5000 leden. Adobe User Group Nederland wil 'een community van creatieve professionals zijn'. En om dat gemeenschapsgevoel te benadrukken worden regelmatig meetings gehouden. Mervyn ten Dam van Achtung! presenteerde London Calling, de meeting van 7 december. De meeting was live online te volgen via de 360 graden live streaming camera van dpdk360.com.

B-Reel - The Honda Experiment
B-Reel is een productie bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in digitale productie voor verschillende media. Vorig jaar werd B Reel nog door Creativity Magazine uitgeroepen tot het beste digitale productiebedrijf ter wereld. B Reel zit in behalve in Londen ook in Stockholm, Los Angeles en New York.

Der lauf der dinge
The Honda Experiment is een online voortzetting van de commercial waar Wieden + Kennedy mee scoorde in 2003: 'Cog'. Het filmpje bestond uit een kettingreactie van Honda Accord onderdelen a la Der Lauf der Dinge van het Zwitserse kunstenaarsduo Peter Fischli en David Weiss (1987). In The Honda Experiment worden sitebezoekers uitgenodigd zelf een reactieketen in elkaar te zetten. De elementen van de keten bestaan niet uit simpele voorwerpen, maar kleine schermpjes die naast elkaar geopend worden. De voorwerpen en hun interactie zijn gefilmd waardoor iedere mogelijke reactie een eigen filmpje heeft. Zo kan ijs smelten en een ballon opstijgen of kapot knappen, naar gelang wat je er voor of achter zet. Het einddoel is steeds hetzelfde: een ei in de koekenpan krijgen. Hiertoe was er een uitgebreide shoot met een kip in alle mogelijke omstandigheden (slapend, opvliegend, broedend).

Browserupdate nachtmerries
De productie had behoorlijk wat voeten in de aarde. Als eerste moesten de elementen en alle mogelijke reacties bedacht worden. Dat gebeurde op een groot bord en met post-its 'de manier van werken voor de toekomst' aldus creative technologist Mattias Ekendahl. De scenario's die daar uit ontstonden gingen over en weer met opdrachtgever Wieden+Kennedy. Vervolgens moesten de geselecteerde elementen en reacties gefilmd worden. Daarvoor werken ze samen het hun eigen filmproductiebedrijf, B-Reel Films.
Het bouwen van de spelsite was een verhaal op zich. Met de videoclips in orde, moesten nu de schermpjes gaan werken en de reacties werken. De site is gebouwd in HTML 5. Een uitdaging, zegt Ekendahl. Met name wat betreft de compatibiliteit met de verschillende browsers. 'Iedere keer als ik een update melding van Google Chrome kreeg, wist ik dat het een rotdag zou worden. Firefox updates gaven me helemaal nachtmerries. Dan lag de hele boel stil.' Dat de problemen nog steeds niet helemaal opgelost zijn, blijkt wel uit een bezoek aan de actiesite: het spel wordt met niet alle browsers geladen.

3D spel en sturende gedachten
'Zelf nieuwe dingen bedenken is de enige manier om voor te blijven' zegt Lins Karnes, managing director B-Reel. Het bedrijf investeert dan ook volop in innovaties. Een daarvan in het EELS project: een behendigheidsspel dat met een HTML5 interface en een mobiele console op driedimensionale vlakken gespeeld kan worden. Het andere project dat B-Reel ontwikkelde is de Mind Scalextrics: raceautootjes in een baan die je met je gedachten bestuurt. Karnes is nog op zoek naar mooie klanten voor deze nieuwe technologieën.

from on .

Unit 9 - Slavery Footprint
'Hoeveel slaven werken er voor jou?' vraag moderator Ten Dam bij aanvang van de presentatie van Unit 9. Hij refereert aan de app Slavery Footprint waarbij iedere consument kan uitrekenen hoeveel slaven er nodig zijn voor alledaagse zaken als kleding, voeding en elektronica. De app en de site zijn gemaakt door Unit 9, productiebureau voor digitale regisseurs en grafische ontwerpers. Ook hier komt HTML 5 voorbij. Waarom Unit 9 dit programma gebruikte? 'Het was een stuk makkelijker geweest om het in Flash te bouwen. Maar soms moet je nieuwe technologieën gebruiken, simpelweg omdat de klant er om vraagt' zegt Tom Sacchi, communications director en oprichter Unit 9.

Escape the Map
Escape the map is een digitaal adventure game waarbij Google maps tot leven komt. De speler komt uitgepixelde personages tegen en moet, samen met 'Marie', zien te ontsnappen uit Google maps in een C 63 AMG Coupe van Mercedes, de adverteerder die voor de productie betaald heeft. Marie houdt haar eigen Twitter en Faceboekaccount bij. Wie het spel verlaat, wordt door haar opgebeld. Regie: Rob Corradi. Reclamebureau: AMV BBDO.

Attraction en Forget me not
Unit 9 presenteerde verder: 'Attraction' de manga-antirook film en online experience voor de Franse overheid in samenwerking met manga kunstenaar Koji Morimoto en Forget me Not, een interactieve videoclip van de band Smolik (gastzangeres Emmanuelle Seigner) waarbij de kijker zelf clipeditor wordt.

The Mill - Write the Future
The Mill is het oudste productiebedrijf dat zich vandaag presenteert, en waarschijnlijk ook het bekendste. Opgericht in 1990 voor de productie van tv en videoclips, stapte het in 1996 over op speelfilms. Titels als Black Hawk Down, Gladiator, maar ook de varkensfilm Babe, kwamen allemaal langs The Mill. Langzaam maar zeker kwam er steeds meer reclamewerk bij en in 2002 vestigde de Londense onderneming zich ook in New York. 'The Mill staat bekend om zijn invisible effects' zegt digital development director Andy Orrick. Een sterk staaltje hiervan laten ze zien in de volle 3 minuten versie van de WK voetbalhit van 2010 'Write the Future' (Wieden + Kennedy Amsterdam voor Nike).

Digitale crowdcontrol
Een indrukwekkend legertje aan bouwers, programmeurs en andere digitale tovenaars is er nodig geweest om de scènes compleet te maken. Zo bestaan de juichende publieken in de stadiums die voorbij komen uit poppetjes die ieder individueel geprogrammeerd zijn om zich op een bepaalde manier te gedragen. Digitale crowdcontrol dus. 'Op die manier krijg je natuurlijk bewegende mensenmassa' legt Orrick uit. Voor de 3D blockbuster Avatar is dezelfde techniek ook gebruikt om het bos vorm te geven. Ieder struikje en plantje kreeg een eigen karakter waardoor het bos vanzelf ging groeien met een variatie in grote en kleine planten. Maar al die technische kunde ten spijt blijft een goed verhaal het belangrijkste, zegt Orrick. 'We maken entertainment en daarbij is het verhaal het belangrijkste'.

The Mill Digital - Meerkovo
Digitaal verhalen vertellen deed The Mill ook in Compare the Meerkat, waar een complete virtuele wereld neergezet werd voor vergelijkingssite Compare the Market. VCCP startte in 2009 een campagne waarbij een typefout (meerkat/market) het thema werd. De 'meerkat' (stokstaartje in het Engels) in kwestie heet Aleksandr en is inmiddels razendpopulair geworden in het VK. Nu was het dus aan The Mill Digital, dat pas sinds anderhalf jaar bestaat, om het dorp the bouwen van Aleksandr: Meerkovo.

Akqa - Star Player
Als laatste van de dag is Akqa aan de beurt. Hoewel het hier om executive creative director Nick Bailey van Akqa Amsterdam gaat, heeft het netwerk de wortels zo stevig in de Londense grond dat de aanwezigheid bij London Calling wel gerechtvaardigd is. Akqa heeft als digitaal communicatiebureau met 7 vestigingen en 1000 medewerkers sinds 2008 al 300 awards gewonnen.

Tweede scherm
'Technologie is verweven bij iedere briefing' zegt Bailey over de werkwijze van Akqa. De executive creative director vertelt meer over Heineken's Star Player, een spel dat voetbal kijken interactief maken. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de Uefa wedstrijden door de doelgroep alleen thuis bekeken wordt. En 80 procent van die kijkers heeft er een 'tweede scherm' bij. Dat wil zeggen: computer of smartphone. Met Star Player kunnen deze kijkers tijdens de wedstrijd verschillende opdrachten uitvoeren. Zo kunnen ze bij een penalty zeggen of deze raak is, en zo ja in welke hoek van het doel. Maar ook goed voorspelde hoekschoppen zijn een kans om als kijker punten te scoren. Er kan tegen elkaar gespeeld worden op Facebook en via de iPhone.

Veel van niks
Akqa kwam de nodige obstakels tegen bij de bouw van Starplayer. 'Live betekent niet altijd live' zegt Bailey. De vertraging die de uitzending oploopt via verschillende zenders bleek een belangrijk probleem voor Starplayer. Akqa moest zelf onderzoeken wat de gemiddelde vertraging is, om daar de app op aan te passen. En verder kwam het team er achter dat er 'verbazingwekkend veel niks gebeurt op het voetbalveld'. Voor die dode spelmomenten heeft Starplayer nog een extra spel ingebouwd. Maar de allerbelangrijkste les is volgens Bailey: laat technologie in dienst staan van de merkbeleving en niet andersom. 'Het lijkt een open deur, maar vaak is de verleiding groot om je mee te laten slepen door de technologische mogelijkheden.'
(foto: Merel Mulder)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie