Marketing voor Ondernemers (3): Twitterverslag OneBizznessDay

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ditmaal, bij wijze van experiment, een artikel in een iets andere vorm dan je van me gewend bent. Gisteren heb ik bezocht, een congres speciaal voor zzp’ers, met sprekers als Karen Romme, Martijn Aslander en mede-Molblogger .

Gedurende de dag heb ik via Twitter live verslag gedaan van de presentaties die ik heb bijgewoond. Niet zonder enige twijfels vooraf. Want zaten mijn volgers op Twitter wel te wachten op mijn vele tweets over OneBizznessday? Dat viel gelukkig mee. Ik kreeg alleen maar positieve reacties.

In dit deel vind je mijn Twitterverslag van de lezingen van Karen Romme en André Hagelen, met veel praktische tips voor zzp’ers. Maar de tips zijn ook zeer geschikt voor andere kleine ondernemers die actief bezig zijn met de marketing van hun bedrijf. In het volgende deel een verslag van de lezingen van Martijn Aslander en Cor Hospes.

Omwille van de leesbaarheid heb ik de ‘’ die ik gebruikte, , in dit verslag verwijderd.

Lezing 1: Karen Romme over Calimeromarketing

zet meteen interactief en persoonlijk in, zonder powerpoint. Top.

Mensen willen geen zaken doen met een bedrijf maar met de ondernemer achter dat bedrijf. Met mensen dus.

Als zp'er kun je heel gericht je klanten targeten, want je hebt er maar een klein aantal nodig. Zorg dat ze de weg naar jou weten te vinden.

10 spelregels om succesvol je bedrijf te vermarkten. 1) stel jezelf vragen en durf te kiezen

Als je verschillende boodschappen zendt, onthouden ze misschien niet wat jij wilt dat ze onthouden. Daarom: heldere keuzes maken.

Spelregel 2 : zorg voor de juiste middelen bij je marketing. 70-90% vd brochures wordt snel weggegooid. Visitekaartjes niet.

Schenk aandacht aan je visitekaartje. Zet er niet je functie op als zp'er maar wat je doet. Wat is je expertise?

Zorg voor een website in de taal van je klanten (vaak leken), verval niet in jargon en vergeet 'Over ons' pagina niet! Plus foto!

Leuk, er zitten zeer uiteenlopende zp'ers in de zaal, waaronder -tot nu toe geteld - 2 juristen

Mensen doen graag zaken met vriendelijke (en vriendelijk kijkende) mensen. Laat 100 foto's maken, zit er zeker een leuke bij voor je site.

Spelregel 3: bouw structureel aan krachtig zakelijk netwerk. Regel 4: ga actief je boodschap verkondigen! Discussieer, deel je -->

deskundigheid. Presenteer, doceer (als gastdocent), publiceer een boek. Regel 5: gebruik de pers.

20 recensies van Calimeromarketing 2.0, allemaal dankzij twitter. Geen persbericht aan te pas gekomen.

Spelregel 6 Leid actieve bezoekers naar je bedrijf: word goed gevonden op jouw naam maar ook op zoekwoorden re jouw expertise. Google jezelf!

Regel 7: hoe zorg ik dat ik mijn klanten beter leer kennen, en zij mij. Geef eens een (verdiend) compliment aan je klant

Spelregel 9: wees trots op je status als kleine ondernemer. kleine ondernemers zijn specialist én belangrijk voor de economie.

Spelregel 10: evalueer, balanceer, floreer - je bent als ondernemer zowel visionair als uitvoerend. Neem af en toe de tijd voor terugblikken.

Lezing 2: Nieuwe klanten werven, met André Hagelen

André: spreek niet van bedrijf maar van professional als 'er. Oneens : ik ben niet alleen professional maar ook ondernemer.

Vraag je af: waar start ik mee, waar stop ik mee, waar ga ik mee door als ondernemer / zelfstandige professional.

Andre vertelt: had vroeger cassettebandje met kantoorgeluiden om illusie van groter kantoor & drukte te creëren :-)

Je kunt beter 10 brieven aan 1 klant sturen dan 1 brief aan 10 klanten.

Zorg dat je als ondernemer 'n droom hebt. Martin Luther King's speech was minder inspirerend als hij had gezegd: 'I have a... 5 jarenplan'

Nieuwe klanten werven, realiseren van je dromen vergt een nieuwe mindset, doorbreek je patronen. Dingen kunnen handiger/beter.

Aangeleerde patronen doden soms creativiteit. Hoe doorbreek je dit? Door een slimme vraaag te stellen om je hersens op te kraken.

Vraag jezelf af: wat is het profiel van jouw gemiddelde ideale klant? Denk aan regio, cultuur, aantal werknemers, branche, etc.

Ga niet zenden (heeft u interesse in…), stel vragen aan potentiële klanten om erachter te komen of ze interessant zijn voor jou.

Leg je USP/elevator pitch voor aan 'n kleine groep mensen in je netwerk en vraag: Is je verhaal wel duidelijk? Wordt 't begrepen?

Wordt er echt zo weinig getweet over (OneBusinessdag in Bussum)? Ik zie er nauwelijks tweets over. Vreemd.

Lol: André is verbaasd dat we Search & Results (zijn bedrijf) niet kennen. Blijkbaar doet ie marketingtechnisch iets niet goed :-P

In het volgende deel: verslag van de lezingen van Martijn Aslander en Cor Hospes tijdens de OneBizznessday.

Verder lezen?
-
-
-
-
-
-
-
-

Volgen via Twitter?
-
-
-
-
-
-

Stem!
Ook al omdat dit een experiment is, ben ik heel nieuwsgierig: wat vind je van deze vorm van verslaggeving? Kun je hier iets mee als ondernemer? Wat was wat jou betreft de belangrijkste tip? Ben benieuwd :-)

Tot nu toe verschrenen afleveringen in deze serie
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek " - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie