Oranjes starten stichting tegen misbruik in reclame

Koningin Beatrix blijkt maatregelen te hebben getroffen om de koninklijke familie te beschermen tegen commerciële uitbuiting, meldde De Telegraaf zaterdag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vorstin heeft vorig jaar een stichting opgericht die juridisch in actie moet komen bij inbreuken op auteurs- en merkenrechten van de Oranjes. De stichting is gevestigd op paleis Noordeinde en draagt de naam Sigillis Regiis Praesidio (‘ter bescherming van het zegel van de vorst’). De oprichting is een initiatief van het hof.

De stichting is sinds deze week extra alert op mogelijk ongewenste reclame-uitingen in verband met de zwangerschap van prinses Máxima, zo bevestigde bestuurslid en advocaat Enno Wiersma aan de ochtendkrant. Alle commerciële uitingen worden nauwlettend in de gaten gehouden en kan de stichting juridische stappen ondernemen wanneer reclamemakers of producenten duidelijk over de schreef gaan. Maar tot nu toe heeft de stichting nog geen aanleiding gezien om in actie te komen. ‘De leden van de koninklijke familie laten nu eenmaal veel over hun kant gaan, maar er zijn grenzen’, aldus Wiersma.

Wel hekelt de advocaat de introductie van een zwangere Máxima-pop waarbij een baby tevoorschijn komt. De jurist kon nog niet zeggen of er een juridische procedure wordt gestart tegen dit product.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie