Uiterlijk Volkskrant gaat veranderen

De opmaak en inhoud van dagblad de Volkskrant ondergaan met ingang van 31 augustus ingrijpende wijzigingen. Met name de voorpagina wordt aangepakt. Een grootscheepse campagne moet de lezers deze maand van de veranderingen op de hoogte stellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voorpagina begint voortaan met een nieuwsoverzicht waar in een aantal regels het nieuws van die dag wordt aangegeven. Verder wordt een etalage ingericht, waarin te zien is wat er verderop in de krant te lezen is. De bijdragen van Camu behouden hun positie op de voorpagina. De redactie zet flink het mes in het aantal lettertypes dat momenteel nog van de drukpers rolt. ‘We gaan terug van ongeveer vijftien lettertypes naar vier. De brood- en kopletter blijven hetzelfde’, zegt adjunct-hoofdredacteur A. Korteweg. Het dagblad kent zoveel verschillende lettertypes wegens de diverse katernen die het blad rijk is. ‘Door de opmaak te veranderen hopen we dat het duidelijker wordt dat al die katernen deel uitmaken van één familie.' Korteweg vindt dat de Volkskrant de onderwerpen die aan de orde komen helderder voor het voetlicht moeten brengen. Zo wordt het type verhaal voortaan aangegeven. Op die manier weet de lezer vooraf of hij aan een interview, achtergrondverhaal of analyse begint. Alle grote verhalen krijgen bovendien een intro.

Aan de restyling ging twee jaar voorbereiding vooraf, met onder meer een uitgebreid lezersonderzoek. De laatste grote Volkskrant-restyling dateert van zeven jaar geleden (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie