Vakantiekeuze steeds meer beïnvloed door kosten

In dit artikel worden de resultaten van het vakantie onderzoek weergeven. Hoe zit het boekingsgedrag voor de vakantie eigenlijk in elkaar?

Resultaten vakantie onderzoek

Een klein aantal Nederlanders heeft voor dit jaar al een ‘grote’ vakantie geboekt. Anderen wachten nog wat langer met deze grote uitgave zodat ze nog langer kunnen sparen of nadenken over waar ze eigenlijk heen willen gaan. Maar hoe zit het boekingsgedrag voor de vakantie eigenlijk in elkaar? Welke bronnen raadplegen vakantie zoekers ter inspiratie en hoe oriënteren zij zich? Het nieuwe vakantieonderzoek op DPG Grow  beantwoordt deze en andere vragen. Het onderzoek is in november 2022 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar.

 

Hoge inflatie en energieprijzen invloed op boekgedrag

Hoewel de omgeving (bijvoorbeeld zon, zee, strand) en de bestemming ongeveer even belangrijk zijn gebleven bij de keuze van de ‘grote’ vakantie is te zien dat kosten juist steeds belangrijker worden. Gaf in december 2020 nog 45% van de Nederlanders aan dat kosten een belangrijke keuzecriterium is, is dit in november 2022 al opgelopen tot 51%. Twee derde van de ondervraagden is dan ook kritischer op de prijs van een vakantie. Door alle onzekerheid rondom de hoge inflatie en de hoge energieprijzen wacht een kwart van de Nederlanders zelfs met daadwerkelijk boeken voor de aankomende grote vakantie. 

Naast kosten speelt ook vertrouwen nog steeds een belangrijke rol bij het boekgedrag van een vakantie: zo boekt 70% alleen via een vertrouwde reisaanbieder. Bij jongeren (18-39 jaar) ligt dit het hoogst: maar liefst driekwart boekt alleen via een vertrouwde reisorganisatie. 

Belang van vakantie blijft groot

We zijn afgelopen jaar vaker op korte vakantie geweest dan voorgaande (corona) jaren: driekwart is afgelopen jaar op korte (1 tot 3 nachten) vakantie geweest. 59% van de Nederlanders is afgelopen jaar op lange vakantie (minstens 5 nachten van huis) geweest. Het belang van vakantie blijft dan ook onverminderd groot: driekwart van de Nederlanders vindt vakantie belangrijk. Opvallend is dat alleenstaanden vakantie het minst belangrijk vinden: tweederde van de singles geeft aan vakantie belangrijk te vinden.

Vakantie in eigen land nog steeds in top 3

Eind 2019 was te zien dat het vakantiepark in Nederland een opmars maakte: het was de op één na populairste soort vakantie (na zon/ strand vakantie), waarschijnlijk ook onder invloed van de toen geldende reisbeperkingen door corona. Een vakantie in eigen land blijft nog steeds populair: 27% overweegt een vakantie in Nederland. Bij gezinnen is dit het hoogst: ruim een derde overweegt om lekker weg in eigen land te gaan. 

Advies voor reisadverteerders

Nederlanders hebben duidelijk zin om op vakantie te gaan, al hebben kosten een grote invloed op de afwegingen die men maakt. Hoe kijkt Ali Dulkadir (branche-expert Travel binnen DPG Media) aan tegen de resultaten van het onderzoek? 

Ali, wat vind jij van de inzichten die uit het vakantieonderzoek komen?
"Mooi om te zien dat Nederland nog steeds zo uitkijkt naar vakantie, ondanks onzekerheid en financiële issues waar veel mensen mee te maken hebben. Het belang van vakantie blijft overminderd groot en dit biedt mooie kansen voor de reisaanbieders.”

Wat is jouw voornaamste advies aan reisadverteerders op basis van dit onderzoek?
"Het is van groot belang om zichtbaar te zijn bij potentiële klanten gedurende een langere periode, omdat het beslissingsproces bij het boeken van een vakantie lang duurt. We zien in het onderzoek terug dat bijna de helft van de Nederlanders zich meer dan een half jaar van te voren oriënteert op de ‘grote’ vakantie. Neem de consument daarom al vroeg  mee in de vakantiebeleving en laat ze delen in de voorpret. Zorg dat je top of mind blijft bij je potentiële klant middels aansprekende en inspirerende content. Belangrijk hierbij is om duidelijk en transparant te blijven communiceren over prijzen en voorwaarden."

Benieuwd naar alle resultaten uit het onderzoek? Download dan hieronder de infographic met alle onderzoeksresultaten of laat één van onze media adviseurs contact met je opnemen.

Download op de website van DPG Grow de infographic van het onderzoek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →