Webwinkels kunnen klanten eenvoudiger informeren over de CO2-uitstoot van pakketbezorging

Thuiswinkel.org gaat webwinkels achter de schermen de benodigde data aanleveren, afkomstig van BigMile.

Nederlandse webwinkels kunnen via brancheorganisatie Thuiswinkel.org hun bezoekers binnenkort eenvoudiger informeren over de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het bezorgen van pakketten. Dat lijkt met name handig als de webwinkel meerdere verzendopties aanbiedt, bijvoorbeeld spoedlevering en aflevering bij een pakketpunt. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, zegt: 'dit betekent dat de consument altijd in staat gesteld kan worden om de duurzaamste afleveroptie te kiezen, ongeacht de vervoerder waar de retailer mee werkt.' 

Bewust Bezorgd geautomatiseerd

Webwinkels kunnen al sinds 2019 gebruikmaken van de tool Bewust Bezorgd om consumenten te informeren over de CO2-uitstoot van bestellingen. Relatief weinig websites doen dit. Thuiswinkel.org gaat daarom een samenwerking aan met softwareleverancier BigMile om de benodigde data op een eenvoudigere wijze beschikbaar te stellen aan webwinkels. 

Wie een webwinkel beheert, moest voorheen steeds met de hand relevante data updaten. De BigMile-koppeling met het Bewust Bezorgd-platform lost dit op en ververst de data nu automatisch. De brancheorganisatie voert met BigMile verschillende tests uit met omnichannel retailers om de leveringen vanuit fysieke winkels ook op te nemen in het Bewust Bezorgd-platform. Het rekenmodel achter Bewust Bezorgd is ontwikkeld door een samenwerking van partijen, waaronder vervoerders en TNO. 

Eén standaard voor de branche

Thuiswinkel.org hoopt dat meer webwinkels het platform gaan gebruiken om consumenten inzicht te geven in de CO2-uitstoot die vrijkomt bij pakketleveringen. Dat moet tot eerlijke inzichten leiden - één standaard voor de branche - en de verduurzaming van de e-commercelogistiek aanjagen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie