3D kijken op je tv, tablet of telefoon – zonder 3D-bril

In 2009 sloot Philips de onderzoeksgroep voor 3D-kijken zonder bril.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 Oud-collega’s werden partners in Dimenco dat in 2010 een doorstart maakte met de futuristische technologie. Hoewel, futuristisch? Lenticulaire druk – we kennen het allemaal als de ouderwetse ribbelkaart – wordt vooral gebruikt voor speeltjes, sleutelhangers of reclameobjecten. Uitvinders van Philips bedachten er een nieuwe toepassing en  voor, maar omdat de consumenten niet snel genoeg het product oppikten, besloot Philips ermee te stoppen.  De techniek waarop Dimenco is gebaseerd bestaat al sinds 1940. Al was die toen nog niet zo ontwikkeld. Maarten Tobias is oprichter en CEO van het bedrijf.

Media Markt
Maarten: “Ik kijk uit naar het moment dat ik een 3D-televisie in de Media Markt zie staan met onze technologie. Dat zal overigens geen tv zijn van het merk . Wij ontwikkelen de technologie en verkopen die onder licentie aan tv- en andere beeldscherm-producenten. Het is de droom van al onze medewerkers om een geweldig product in de markt te zetten.”

Ribbelkaart
“Onze technologie is gebaseerd op de ouderwetse ribbelkaart, die een soort 3D-beleving geeft. Wij hebben een heel dun laagje ontwikkeld dat je over een beeldscherm kunt leggen, en dat dezelfde functie heeft als de ribbelkaart. Het is toepasbaar op tv-schermen, tablets en smartphones. In een hoek van 125 graden kun je 3D zien. Veel van de patenten die we gebruiken, zijn nog van Philips. Zij zijn daarom een logische en sterke partner van ons.”


Hollywood, gaming en Korea
“Dolby is een bedrijf dat wereldberoemd is van de surround sound – audio dus. Daarnaast hebben ze een videodivisie, genaamd . Zij werken aan formaatstandaarden om 3D-beeld zonder bril voor de hele wereld beschikbaar te maken, en daarvoor werken wij met ze samen. Vanuit de gamingwereld is veel interesse in onze schermen. Een relatief kleine fabrikant in Zuid-Korea is bezig met de eerste beeldschermen.”

Zien is geloven
“Toen crowdfundingplatform naar Nederland kwam, hebben we een project geopend. Particuliere investeerders konden voor € 899,– een 3D-televisie kopen. Helaas hebben we ons doel van twee ton niet gehaald – we zijn op € 140.000,– blijven steken. Dat betekent dat alle investeerders hun geld terugkregen. We hebben gezien dat er veel vraag is naar ons product, maar dat het toch lastig is om het online te verkopen. ‘Zien is geloven’ gaat echt op voor onze schermen.”

Innovatie
“Onze grootste innovatie van de afgelopen tijd is dat we het mogelijk hebben gemaakt om de 3D-optie aan en uit te kunnen zetten. Zo kun je dus ook normale, tweedimensionale beelden bekijken op het scherm. We zijn nu in de fase van industrialisering. Het prototype werkt perfect, maar als je het product op grote schaal gaat maken, loop je tegen zaken aan zoals kosteneffectiviteit, de betrouwbaarheid van materialen en de ontwikkeling van productiematerialen. We adviseren nu een fabriek in China die onze schermen wil maken.”

Twee extra diensten
“Ons doel is om 3D-beeld voor iedereen beschikbaar te maken. Daarvoor hebben we nog twee zusterbedrijven opgericht die tweedimensionaal beeld omzetten in 3D. is een tool voor filmmakers waarmee ze 2D geschikt kunnen maken voor 3D-beeldschermen. Bij kunnen mensen hun tweedimensionale foto’s 3D laten maken. Daar gaat aardig wat handwerk in zitten, maar het is een mooie toevoeging. Voor beide diensten heb je wel een beeldscherm nodig dat 3D kan showen, zowel met als zonder bril supporten wij.”

Onderscheidingen
“In 2011 hebben we een prijs gewonnen voor de beste beeldervaring op de belangrijkste displaytechnologieshow van de wereld, die van de . Hiermee lieten we LG en Samsung, nummer 2 en 3, achter ons. Dat hadden we totaal niet verwacht, maar het was een prachtige ervaring. We kunnen niet wachten tot we onze techniek, die we sindsdien verbeterd hebben, in het straatbeeld tegenkomen.”

*) De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards is geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber op . Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie