Accenture Innovation Awards Concept van de Week–WEBclusive: het brein achter crowdfundingplatforms

Crowdfunding realiseert dromen, buiten financiële instellingen en overheidssubsidies om. Het fenomeen groeit sterk in Europa: in 2011 is driehonderd miljoen euro opgehaald op circa tweehonderd platformen. De groeiverwachting voor 2012 is 50%. De winnaar van de Blauwe Tulp voor Financial Services, WEBclusive, is de specialist in Nederland als het aankomt op crowdfundingcampagnes en -platforms.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

en dezijn voorbeelden van Nederlandse crowdfundinginitiatieven waarvoor de techniek heeft verzorgd Ronald Kleverlaan is adviseur en hij richtte samen met Frits Klaver WEBclusive op.

Eerste met standaardsoftware
kan bogen op bijna tien jaar ervaring. In 2003 was het een van de eerste gespecialiseerde technische internetbureaus. In 2008 is WEBclusive zich gaan richten op crowdfundingplatforms en -campagnes. Ronald: “Vier jaar geleden vroeg 1%CLUB ons om mee te denken over een platform voor ontwikkelingssamenwerking. Vanaf dat moment kregen we steeds meer aanvragen. Tot dan toe ontbrak een standaardoplossing. We besloten ons te gaan specialiseren. Nu zijn we de eerste in Europa met standaardsoftware voor crowdfundingplatforms.”

Korte campagne of compleet platform
Ronald: “Klanten kennen ons vooral van presentaties, projecten of lezingen over crowdfunding. Met wie interesse heeft, bepalen we hoe crowdfunding het beste gaat werken. Een eenmalige campagne kan volstaan of juist een platform met alles erop en eraan. Zo heeft de in een campagne zeven miljoen euro opgehaald voor twee windmolens. En het Amsterdams Fonds voor de Kunst, hebben we voorzien van een compleet platform via www.voordekunst.nl.”

Weinig maatwerk, lage opstartkosten
WEBclusive biedt de standaardoplossing aan in pakketten. Ronald: “We hebben een instapmodel voor wie vijf á tien projecten per jaar willen gaan crowdfunden. Gaat het over honderden of duizenden projecten per jaar dan heb je een groter pakket nodig. Organisaties betalen maandelijkse licentiekosten en kunnen en kunnen zonder veel maatwerk en hoge opstartkosten snel aan de slag.”

One-stop-shop
WEBclusive is marktleider in Nederland, zowel in crowdfundingsoftware als -advies. Ronald: “We weten wat werkt en wat niet. Naast kennis werkt onze software versnellend op projecten – wat normaal minimaal een half jaar duurt, kan met onze software binnen één à twee maanden staan. Daarnaast hebben we goede contacten met betaaldiensten en juristen.” Hij vervolgt: “Internationaal houden we een paar partijen goed in de gaten houden, zoals Kickstarter en Indiegogo. Eigenlijk zijn dat crowdfundingplatforms, ze leveren geen software. Toch komen we ze tegen bij pitches en daarom zien we ze als concurrent.”

Tweeënhalf miljoen euro
Via WEBclusive zijn al vijfhonderd projecten en campagnes geslaagd. Het komt neer op een marktaandeel van 75% in Nederland. Ronald: “25.000 donateurs hebben zeker al tweeënhalf miljoen euro opgehaald. Vooral via donatieplatformen, maar wat we ook zien is dat particulieren en bedrijven voor voorverkoop of leningen geld inzamelen. En gemeentes en maatschappelijke instellingen gebruiken onze software om participatie en co-creatie aan te moedigen bij buurtprojecten zoals het binnenkort te lanceren .

Voorbeelden van projecten
: steun een ondernemer door óf een lening te geven óf een product te kopen dat over een aantal maanden geleverd wordt. WakaWaka Power is zo een project wat binnen dag haar streefbedrag van 25.000 euro heeft opgehaald via .is een initiatief van het Zuid-Hollands Landschap, en werd de eerste grote crowdfundingcampagne voor natuurbehoud. Stadsherstel Amsterdam riep in het leven – inmiddels is zestigduizend euro opgehaald voor de restauratie.

Onderzoek naar crowdfunding
In januari start WEBclusive samen met enkele andere partijen uit de crowdfunding sector met een groot onderzoek: wat vindt het Nederlandse publiek van crowdfunding en wat zijn knelpunten– bijvoorbeeld redenen om niet te geven? Ronald: “We rekenen op nieuwe inzichten waarmee we verder kunnen. De meeste grote Nederlandse platforms doen mee, zoals Symbid, Cinecrowd, 1%CLUB, Tenpages . In maart willen we de eerste resultaten presenteren. Geinteresseerden kunnen zich nu alvast inschrijven. Wij houden ze dan op de hoogte wanneer het onderzoek van start gaat.”

Internationale ambitie
“In 2013 willen we internationaal uitbreiden. Uiteindelijk willen wij de infrastructuur voor alle crowdfundingplatforms gaan leveren. En dan vooral de technische, juridische en betalingsafhandelingskant, waarbij we de implementatie aan lokale partners overlaten.”’

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De AIA-website staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie