Alle 13 goed – de beste online marketingtools

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Marketeers zijn schijters’, is de eerste zin in de inleiding van het boek ‘Alle 13 goed – de beste online marketingtools’ geschreven door , dat 25 mei in de winkels zal liggen.

'Marketeers zeggen het immers vaak zelf: we zijn bang voor internet. Dat stond in het najaar van 2008 niet voor niks in chocoladeletters op de cover van het Tijdschrift voor Marketing. Met Alle 13 goed – de beste online marketingtools wil ik hen, reclamemakers, ondernemers en andere managers, in dertien hoofdstukken wegwijs maken in de online wereld van targeting, zoekmachinemarketing, microbloggen enzovoort.’

Hospes sprak voor zijn boek diverse mensen, ieder een expert op zijn eigen gebied. Zestien daarvan (allemaal heren) belandden in zijn boek. Deze experts kunnen, zegt Hospes, de bange marketeer helpen.

Op MolBlog alvast een kijkje in het boek.

13 tools
De 13 tools: Creating value, Brand utility, Targeting, Zoekmachinemarketing, Seeding, Sociale netwerken, Social advertising, Interacteren, Meten, Empowering, Crowdsourcing en cocreatie, Momentum maken en Microbloggen

Hospes geeft aan dat men ‘geen technisch geleuter’ moet verwachten over hoe je een site moet bouwen of hoe Google AdWords of Pageranks precies werkt. ‘Ook streef ik er niet naar om compleet te zijn. Daarvoor is de online wereld te veel in beweging. Draaide die in eerste instantie om ieder z’n eigen portal en daarna om community’s, games, blogs en virals, de laatste jaren wordt online marketing bepaald door de zegeningen van Web 2.0, sociale netwerken en user generated content, en terwijl ik dit boek schrijf, raakt iedereen in ons land opgewonden van video advertising en microbloggen.’

neemt tool 8, Interacteren, voor zijn rekening. Een citaat uit het boek:

‘Voor Jeroen is online marketing heel simpel: “Blijf relevant en dicht bij je product. Ga niet geforceerd op zoek naar bereik, maar ontwikkel iets relevants of leuks en verspreid dat op de virtuele hangplekken zoals Hyves waar consumenten zich massaal ophouden. Dus minder views-, kliks- en trafficdenken en meer je merk laten floaten waar de massa is. Ga van distractie naar attractie.”

Belangrijk hierin: sta ik als adverteerder wel op de goede plek? Zijn bureau Brandwebbing denkt voor opdrachtgevers na waar die zich op internet structureel moeten manifesteren om serieus met online branding bezig te zijn. “Merken moeten laten zien wie ze zijn in plaats van alleen maar roepen wie ze zijn. Als je zegt dat je een sexy merk bent, zorg er dan voor dat je in sexy media aanwezig bent. Of als je als merk beweert: wij gaan over vriendschap, zorg dan dat je in media aanwezig bent die over vriendschap gaan. Je moet de inhoudelijkheid van mediatypen koppelen aan je merk.”

Lucas Hulsebos van over de negende tool, Meten:
‘(...) de effectiviteit van je online reclame meten? Volgens marketeers kan dat helemaal niet. Lucas las laatst weer een artikel in het Tijdschrift voor Marketing over een enquête onder vierhonderd marketeers. En jawel, ze dachten allemaal: op internet kun je niks meten. Als ze dat wel doen, gebeurt dat op basis van klikratio’s. Want hoe meer internetbezoekers op een banner klikken, hoe blijer de adverteerder. Nou hoop ik dat intussen in dit boek toch echt voldoende duidelijk is geworden: banners hebben niks met verkoop te maken, daar zijn ze niet voor gemaakt noch voor bedoeld. Banners zijn geen actiemiddel, maar staan in dienst van branding. En kliks alleen zijn slechts een deel van het effect, aldus Lucas.

“Ze vertellen niks over imago en bekendheid, laat staan dat ze van invloed zijn op merkbeleving. Hoogstens zeggen ze iets over de informatiebehoefte op dat moment.”

En waarom zou je alleen kliks willen inschakelen als graadmeter voor merkpopulariteit? Televisiecommercials meet je toch ook niet op louter klikratio’s of directe respons?

“Wanneer je het effect van televisiereclame op z’n internets zou meten, betaal je als adverteerder voortaan alleen nog aan zenders voor mensen die zeggen dat ze een product direct na het zien van een commercial hebben gekocht. En dat gebeurt ook niet. Op internet gelden kennelijk andere regels.’

Volgende week een kort interview met Hospes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie