Crisis: vooral oude media bepalen publieke opinie

Hoewel sociale media bij crisiscommunicatie een steeds belangrijker rol spelen, zijn het vooral traditionele media die de publieke interpretaties van een gebeurtenis beïnvloeden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo toont recent onderzoek naar de olielek van BP aan dat niet de discussies in de nieuwe media, maar de verslagen over de crisis in Amerikaanse en Britse kranten van invloed waren op de aandelenprijzen van BP. Hoe meer aandacht de kranten aan de crisis gaven, hoe verder de aandelen kelderden en hoe groter de aandacht voor de crisis online werd.

Dat schrijft Friederike Schultz, universitair docent Corporate Communicatie en Nieuwe Media aan de VU en universitair hoofddocent Corporate Communicatie aan de Copenhagen Business School. Zij schreef over crisiscommunicatie en de rol van sociale en traditionele media.

Sociale media zijn erg belangrijk bij crises blijkt daaruit. Ze bieden een snelle en meer directe manier van communiceren met doelgroepen. De traditionele media worden weer geloofwaardiger gevonden. Daarom zouden mensen meer over crises praten (zogenaamde secondaire crisiscommunicatie) wanneer ze erover lezen in kranten, dan wanneer ze er over horen via blogs, Facebook of Twitter.

Bedrijven moeten en kunnen zich dus op de debatten in de traditionele media richten, aldus Schultz. BP lukte het bijvoorbeeld om zich door middel van persberichten in de nieuwsmedia te distantiëren van de verantwoordelijkheid voor de oorzaak van de crisis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie