Doorbraak in mobiel betalen

Klanten zijn blij met mobiel betalen, blijkt uit proef. Rabobank zet er ‘vol op in’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten zijn zeer positief over mobiel betalen aan de kassa. Ze vinden het snel en makkelijk en bij meer dan de helft heeft het de verwachtingen overtroffen. Ze betalen vooral lage bedragen (tot 25 euro) met hun mobiel en doen dat bij voorkeur bij grote supermarkten, warenhuizen en bij winkels op het station. Ondernemers vinden de betaalwijze daarnaast ook innovatief.

Dat blijkt uit een proef onder klanten van ING, ABN AMRO en Rabobank samen met MasterCard, KPN en de gemeente Leiden.  Zij introduceerden september 2013 het mobiel betalen in Leiden. Ongeveer 1000 consumenten en 180 ondernemers namen deel. In drie maanden tijd zijn gemiddeld 2000 betalingen per week verricht. Het totaalbedrag dat daarmee gemoeid is, schommelt rond 20.000 euro per week. Vier van de vijf consumenten voerden meer transacties uit dan gevraagd was voor deelname (25 in 3 maanden).

Veel gebruikt

‘Dit is een heel mooi resultaat!’, aldus Jeroen Verrijdt, directeur Betalen en Sparen van Rabobank namens de samenwerkende partijen . ‘Mensen hebben veel gebruik gemaakt van de nieuwe betaalmogelijkheid en daarmee hebben we goed inzicht gekregen in de voorkeuren en wensen van consumenten en ondernemers. Dat is van belang voor het verbeteren van mobiel betalen.’

Consumenten

Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat het in 92 procent van alle mobiele betalingen gaat om een bedrag onder de 25 euro. 65 procent van de deelnemende consumenten, voert bij die betalingen geen pincode in, hoewel dat bij bedragen tot 25 euro wel mogelijk is.

Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om mobiel te betalen onder de 25 euro. Voor deze betalingen heeft betalen met de mobiele telefoon de sterke  voorkeur boven betalen met contant geld of de traditionele betaalpas. 78 procent van de consumenten heeft mobiel betalen dan ook al aanbevolen aan anderen.

Ondernemers

Snelheid is ook het belangrijkste pluspunt voor ondernemers. Onderzoek naar de transactiesnelheid wijst uit dat een mobiele betaling gemiddeld ongeveer 7 seconden (40%) sneller is dan een betaling met contant geld of de traditionele betaalpas. Dat draagt bij aan kortere wachtrijen en kostenbesparingen voor de ondernemer. Ondernemers vinden bovendien dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft. Wel hebben zij enkele technische problemen ervaren tijdens de introductieperiode. Deze ervaringen worden meegenomen bij de verdere uitbreiding van het aantal contactloze betaalautomaten.

Rabo zet in op mobiel

Nu de gezamenlijk introductieperiode in Leiden is afgerond, is het aan de afzonderlijke banken in Nederland of en hoe zij mobiel betalen aan hun klanten gaan aanbieden.  De Rabobank stuurde vlak na het persbericht over het project in Leiden al een eigen perscommuniqué de wereld in waarin het aankondigt vol in te zetten op betaalmogelijkheden via de mobiele telefoon. Rabobank gaat in het tweede kwartaal van 2014 mobiel betalen breder beschikbaar stellen en lanceert daarvoor voor haar klanten de Rabo Wallet met tal van mogelijkheden. Bovendien heeft de Rabobank haar diensten MyOrder en Cashless Betalen samengevoegd, waardoor betalen aan de kassa nu ook mogelijk is met MyOrder, de app voor mobiel bestellen en betalen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie